Oavslutade affärer

Ibland kan det vara deprimerande att bry sig om spel, som till syvende och sist är en kommersiell produkt, framtagen för att tjäna pengar. Ibland kan man tycka att spelutvecklare borde sluta att ens försöka bygga upp en värld, bygga upp karaktärer och försöka berätta en handling, eftersom det i de allra flesta fallen inte kommer att bli ett slut.

Till exempel kommer vi troligen aldrig att få veta:

* Hur Harmonia ser ut och hur Hikusaaks slutgiltiga krig mot resten av världen går till (Suikoden).
* Vad som egentligen hände under ”The Great Demon War 1999″ (Castlevania).
* Vad som händer med Gordon Freeman och Alyx efter episod två (Half-Life).
* Hur förbannat cool Ryu skulle vara som en åldrad mästare med inslag av Oro (Street Fighter).
* Hur Samus skulle fortsätta att utvecklas med Metroid-krafter (Metroid).
* Vem Shenhua egentligen är och vad det där förbaskade svärdet är till för (Shenmue).

Det blir en evig problematik: hur gör man fansen entusiastiska inför nästa spel för att få svar på frågor, utan att riskera att det aldrig blir något nästa spel (eller att nästa spel inte kommer att fortsätta kronologin)? Kanske är det bättre i det långa loppet att helt enkelt skita i en fortlöpande handling och i praktiken börja om varje gång, som i Super Mario, Zelda eller Final Fantasy?

Det här inlägget postades i Spel och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Oavslutade affärer

  1. Erik Malm skriver:

    Apropå oavslutade affärer… missade att kopiera 2/3 av inlägget. :=[ Så här skall det stå:

    Allvarligt talat vill jag personligen inte se *åldrade* varianter av särskilt många fiktiva karaktärer över huvud taget – det blir mest deprimerande. Undantaget är Joseph i JoJo Part 3 – hans skröpliga version i Part 4, däremot…. :=(

    I fightingvärlden är de flesta karaktärer IMO alltför låsta till en viss roll eller design för att kunna fungera i äldre tappning. Som mest får de grått hår och/eller skägg (Paul, Heihachi, Siegfried, Mitsurugi, Maxi) medan personligheten (och, oftast, funktionen i handlingen) förblir närmast oförändrad.

  2. Erik Malm skriver:

    Re: åldrad Ryu

    Han skulle bara bli en smalare Gouken. ^_^

    Allvarligt talat vill jag personligen inte se *åldrade* varianter av särskilt många fiktiva karaktärer över huvud taget

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.