Onlive går offline

För ganska exakt sex år sedan siade jag om den nya speltjänsten Onlive. Den släpptes ungefär ett år senare, men blev aldrig någon jättesuccé. Efter några års kräftgång där bolaget bland annat omstrukturerades helt och hållet, läggs nu tjänsten ner i slutet av månaden.

Det är lätt att säga ”vad var det jag sa?”. Onlive var aldrig en realistisk produkt. Även om tekniken fungerade, enligt uppgift, snäppet bättre än förväntan, så var det fortfarande flera grundläggande problem. Medelmåttig bildkvalitet i en era där spelare blir mer och mer kräsna. Halvtaskiga svarstider uppemot 150 millisekunder. Och så det faktum att systemet, till ingens överraskning, behövde etableras så nära spelarna som möjligt. Jag gissade att Telia eller Bredbandsbolaget skulle försöka sig på det, men i verkligheten var det bara British Telecom som ens gjorde ett försök i Europa.

Lite intressant var det att se att de faktiskt hade en poäng. Både Nintendo och Sony har implementerat liknande teknik för att streama sina spel till bärbara skärmar. Sony gjorde det till och med genom att köpa upp konkurrenten Gaikai, och det ska också noteras att de har passat på att köpa upp flera av Onlives patent nu. Och det fungerar bra i båda fall, förvånansvärt bra. Skillnaden är att det görs på ett realistiskt sätt. Istället för att en serverpark femtio mil bort ska rendera allas spel, samtidigt, och skicka det över en skakig internetlina, så behöver Wii U och Playstation 4 bara rendera ett eget spel på precis samma sätt som vanligt, och avvara särskilt reserverad teknik för att koda och skicka bildsignalen över ett lokalt nätverk eller, i Sonys fall, via internet även där (fast Remote Play utanför hemmet är mer en teoretisk möjlighet för långsamma rollspel eller för att handla via PS Store). Man kommer inte undan att äga en konsol, men å andra sidan är den betydligt mer kraftfull och flexibel.

Och säga vad man vill om de tre konsolutgivarna (eller Valve), men det är ganska liten risk att någon av dem går i konkurs imorgon. Även om det skulle hända finns det inget som hindrar dig att spela dina spel (även om onlinetjänsterna blir bökiga), och det kan antas att någon skulle vara intresserad av att överta verksamheten. Nu när Onlive försvinner så förlorar du rätten till alla spel du eventuellt köpte. Nu var det i och för sig relativt billiga spel, men ändå. Det visar med all önskvärd tydlighet hur vanskligt det är att spela i molnet. Och när nu spelbranschens nästa mål verkar bli VR, som kräver ännu bättre visuell kvalitet, så har jag svårt att se hur något liknande ska fungera den närmsta tiden.

(Det kan ju påpekas att Playstation Now ska lanseras i Europa, men jag är tämligen skeptisk även där. Att betala månadsvis för att spela en massa spel i dålig kvalitet när jag kan köpa dem? Jag ser knappt på bio och använder inte Spotify, eftersom jag kan köpa bluray eller de specifika låtarna jag vill ha. Det är definitivt inte en lämplig lösning för mig.)

Lämna ett svar