Oväntade fynd på Rare Replay

Det är onekligen fullproppat med spel på Rare Replay. Jag har fortfarande inte ens hunnit testa alla, men nu börjar det handla om spelen från slutet av samlingen som jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket om.

På vägen har jag stött på både spel som fortfarande håller och spel som borde ha begravts för alltid. Ett spel som faktiskt är fullt spelbart fortfarande är Battletoads, arkadversionen. Det är ett rätt tekniskt avancerat beat’em up i 16-bitarsklass, lite som Turtles in Time. På videon om serien diskuterar Rare-killarna hur den friare hårdvaran (som designades allt eftersom spelet utvecklades) och bristen på regelverk från Nintendo gjorde att de kunde vräka på med alla möjliga knäppa idéeer. Det är också väldigt mycket en produkt av nittiotalet – den fjantiga attityden har krämats upp till max, det är massor av onödigt övervåld och Rares typiska mellansekvenser används flitigt. Men samtidigt är det ett väl fungerande slagsmålspel som dessutom är rätt snyggt. Och det är inte heller lika sanslöst svårt som NES-spelet.

Jag spelade inte heller Grabbed By The Ghoulies när det begav sig. Rare kom förstås in sent i Xbox-generationen eftersom de jobbade åt Nintendo första halvan, och då både Perfect Dark Zero och Kameo flyttades upp till Xbox 360 blev det inte mycket kvar på original-Xbox förutom det här och Conker-remaken. Men Grabbed är faktiskt ett rätt trevligt spel. Huvudpersonen är tristast möjliga, men spelet är riktigt charmigt i sin enkelhet och jag tröttnar aldrig på att dropkicka tjoande spindlar. Eftersom spelet är helt och hållet portat till Xbox One istället för att emuleras är det också riktigt välpolerat, till skillnad från andra spel i samlingen.

Till sist måste jag också nämna Solar Jetman, ett spel jag alltid har velat testa. Det släpptes efter att jag hade sålt mitt NES för att köpa en Amiga, så det blev aldrig av. Jag köpte ett exemplar på senare år men kassetten var paj. Nu inser jag att Solar Jetman hade kunnat vara ett av mina favoritspel genom tiderna om jag hade fått tag på det då. Med samma sorts gravitationsbaserade gameplay som moderna spel som Pixeljunk Shooter och Gravity Crush är det både utmanande och enormt komplext. Landa på främmande planeter, utforska jättelika miljöer och bärga skatter och material i en liten bräcklig raket. Numera är det svårt att motivera att lägga så mycket tid som krävs på spelet, men det är ändå en höjdare.

Lämna ett svar