Playstation-nyheter från Tokyo Game Show 2015

Sony har haft konferens på Tokyo Game Show och har visat upp en hel del mer eller mindre intressanta titlar. Tydligt är det att Playstation 3 börjar vara ett avslutat kapitel, även om den får ett par pliktskyldiga konverteringar. Trevligt är det att Vita får en del spel, men i de fallen känns det ofta som att den håller tillbaka Playstation 4-versionen av samma spel från att bli särskilt ambitiös. Låt oss ta en titt.

* King of Fighters XIV kommer exklusivt till Playstation 4 och … det ser rätt gräsligt ut? Inte för att SNK någonsin har haft några snygga 3D-spel, men det här ser ut som en budget-remake av Maximum Impact till Playstation 3. Plus för att Iori har sin supergrymma långrock, minus för att Kyo ser ut som symbiot-Peter Parker ur Spiderman 3. Nu är det kanske en orättvis jämförelse men Street Fighter V och Guilty Gear Xrd skrattar åt det här spelets grafik. Vi får hoppas att spelbarheten och figurutbudet kompenserar.

kofxiv

* Det totalt bortglömda Nioh lever, och det är ett Dark Souls-liknande spel med samurajtema till Playstation 4! Det har mycket potential, bara det inte blir för mycket frammanande av superattacker och sånt tjafs, men jag har hoppats på att From skulle göra något liknande. Också lite oroande att Team Ninja utvecklar (jag har fortfarande inte förlåtit dem för Other M) men vi får se.

* Koei-Tecmo gör också en uppföljare till monsterjägarspelet Toukiden. Del två ska ha öppna omgivningar och kommer till PS3/Vita/PS4 så vi kan inte vänta oss hur mycket som helst. Jag tröttnade på originalet efter en timme, så …

* Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue är en ny version av Dream Drop Distance-HD-versionen, nu till Playstation 4 och med lite ytterligare material, inklusive Kingdom Hearts 0.2 Birth by Sleep – A Fragmentary Passage (en ny episod som leder fram till Kingdom Hearts 3) och Kingdom Hearts Chi Back Cover (som är en film som kopplar ihop historien med ett kommande mobilspel). Jag är övertygad om att Square-Enix numera bara vräker ut de här spelen och deras vanvettiga titlar för att göra normalt folk förbannade så jag fortsätter ignorera dem.

* Det märkliga äventyrsspelet Danganronpa får en tredje del på Vita och Playstation 4.

* Gravity Rush är tillbaka! Originalet får en remake (eftersom totalt 27 människor köpte Vita-spelet) och ett helt nytt, lovande spel kommer till Playstation 4. Ghibli-vibbarna är starkare än någonsin tack vare mer levande miljöer. Yay!

* Även Yakuza får remakes och nytt spel. Del ett (från Playstation 2) konverteras till både Playstation 3 och Playstation 4, men Yakuza 6 är för första gången enbart till Playstation 4. Vi får se hur Sega pressar tekniken i och med det steget. Nu släpps ju snart del fem till Playstation 3 i USA åtminstone, men vi har fortfarande inga besked om Yakuza Zero (PS3/PS4) och Sega betraktar fortfarande översättningar som en ren samhällstjänst, så sexan lär vi få vänta på.

* Atlus och Vanillaware presenterar 13 Sentinels: Aegis Rim som är ett handmålat sidscrollande rollspel med jättemechas i nutida stadsmiljöer. Tänk Persona + Dragon’s Crown + Pacific Rim (för titeln då). Tack vare George Kamitami har det en riktigt skön stil. Till Vita och Playstation 4.

* Everybody’s Golf får en måttlig uppgradering och kommer till Playstation 4. Fokus verkar ligga på att kombinera de sociala delarna (som tidigare var en separat klubblokal) med själva golfplanen i någon sorts MMO-upplägg. Kan bli mysigt, alla de tidigare spelen har ju varit riktigt charmiga och det traditionella MinGol-spelet saknades verkligen vid premiären.

* Project Morpheus heter numera rätt och slätt PlaystationVR.

* Och så till sist, det kanske hetaste: Bloodborne får en expansion vid namn The Old Hunters. En del nya områden utlovas tillsammans med en rad nya vapen. Med en gigantisk spikklubba, ett jättesvärd med piskfunktion och en pilbåge kan det kanske råda bot på ett av spelets större problem, och atmosfären går som vanligt att skära med kniv (eller med godtyckligt överdimensionerat sågverktyg). Släpps den 24 november.

Sammanfattningsvis är det några riktigt spännande titlar och några jag troligen kommer att hoppa över helt. Nioh, Gravity Rush 2, 13 Sentinels och The Old Hunters är mest spännande för tillfället. Själva mässan börjar egentligen på torsdag så vi lär få se mer på fler format där, och eftersom Namco-Bandai inte har visat ett dugg här har jag fortfarande förhoppningar om nyheter från dem. Snälla, snälla, snälla … vad måste jag göra för att få Soul Calibur VI?

En tanke kring ”Playstation-nyheter från Tokyo Game Show 2015

  1. Erik Malm

    Vad måste *jag* göra för att KOF skall sluta degenerera?

    KOF + 3D = kloak

    Den här 3D-grafiken = spysoppa med öl

    Oddsen för god representation av karaktärer, attacker och spelsystem som uppväger det visuella debaclet: …eh.

    Jag hade satt mitt hopp till Xrd-vägen (bäst kostnad/resultat-ratio), men det överstiger väl SNKs budget. Det bästa vi kan hoppas på är att de säljer rättigheterna till någon som kan göra serien rättvisa.

    Hypotetisk, sadistisk ”matsedel” jag skrev åt min syster omkring 1990:

    Måndag – tomtgröt (som hon gillade – för kontrastens skull)
    Tisdag/onsdag – ?
    Torsdag – bonngryta
    Fredag – rutten fisk med många ben. Fisken luktar.
    Lördag – ? alternativt spysoppa med öl.
    Söndag – morotsjuice

Lämna ett svar