Rapport från Pokemon Go Fest 2020

Den årligen återkommande Pokemon Go Fest har varit närmast mytomspunnen. På tre platser i världen har det arrangerats parkfester där tusentals Pokemon-spelare har samlats och sedan myllrat runt och jagat exklusiva typer som vi vanliga dödliga bara kunnat drömma om. Det här året kom det förstås inte på fråga att skeppa folk jorden runt, så istället anordnades en global variant. Inträdesavgiften var cirka 150 kronor och ska enligt Niantic ha gått till välgörande ändamål, bland annat att stötta BLM-rörelsen, så det kändes som ett lämpligt tillfälle att prova på den här högtiden. Så vad fick vi för de slantarna?

Pokemon Go Fest 2020 hölls över två dagar, den 25-26 juli. Båda dagarna fanns det saker att göra under tio timmar, mellan kl 10.00 och 20.00, men upplägget varierade. Under hela helgen fanns det också stora mängder av den annars superovanliga Unown, i två former. Man kunde också lätt få tag på Rotom genom att fota sin kompis-Pokemon.

Första dagen var uppdelad i olika zoner som skiftade varje timme, med fem olika typer och två omgångar av varje. Under Grass-, Water- och Fire-perioderna dök enbart dessa typer upp, valda från ett lite mer exklusivt urval. De första två var inte jättespännande och blev mer en pausvila mellan promenerandet (jag pallade inte riktigt att gå runt i tio timmar i sträck). Även om det fanns extra många shinies var det i princip bara Tangela och Quilfish som jag letade efter, och jag fick ingen av dem. Fire-timmarna var däremot mer intressanta, då ovanliga och eftertraktade monster som Litwick och Darumaka dök upp tillsammans med den annars regionsexklusiva Heatmor. Sen fanns två Battle-perioder och två Friendship-perioder, där den första hade mer offensiva monster och den andra mer defensiva. Under Battle var det väldigt intensivt med massor av spännande som Dratini, Machop och framför allt Gible, men också Seviper som försvann från Sverige efter någon vecka ursprungligen. På Friendship blev det bland annat Chansey och den svårhittade Togetic.

Utöver att bara jaga Pokemon, förslagsvis med en incense igång för att dra till sig fler, fanns särskilda globala utmaningar som låste upp ytterligare bonusar under resten av timmen när de hade klarats av. Här var det särskilt trevligt med Fire- och Friendship-perioderna, då vi fick dubbelt så mycket godis respektive möjlighet att få Rare Candy från presenter. Tyvärr schabblade Niantic till det under den andra Friendship-perioden, då USA hade påbörjat sitt event och servrarna för kompislistorna kajkade ihop. Vi vann nätt och jämnt slutföra utmaningen men det gick inte att öppna några presenter. Jag fick i alla fall cirka 25 godisar från den första perioden.

pokemon_victini

Den andra dagen låg fokus på Team Rocket, och det fanns en serie uppdrag som gick ut på att besegra först ett gäng vanliga grunts och sedan alla fyra bossarna. De var betydligt enklare än vanligt, och med bara hyfsade monster kunde jag lätt spöa dem allihop. Fast då hade jag läst på innan – det här spelet kör ju rätt stenhårt på sten-sax-påse-konceptet med alla olika typer, så det gäller att ha rätt Pokemon på plats. För besväret vann jag Shadow-versionen av hela fågeltrion (Articuno, Zapdos och Moltres) samt självaste Mewtwo. Att göra alla uppdragen belönades också med den nya Victini. Det hela tog bara ungefär en timme eftersom det ständigt kom nya luftballonger med folk att besegra, så jag återvände hem ganska snart och satt resten av dagen och småspelade. De flesta av lördagens monster kunde fortfarande dyka upp, och jag fick generellt många fler Togetic. Annars var den stora behållningen rädandet.

Numera går det att räda på distans, förutsatt att man har kompisar att bjuda in. Så via den lokala Discord-kanalen satt vi och spanade efter räder, som också dök upp varje halvtimme. Sen var det bara att lägga till alla intresserade som nya kompisar, och så slänga in inbjudningar när varje började. På så sätt kunde jag köra sex räder, varav två lokala där jag kunde spela två konton. Första dagen fanns Kyogre och Groudon, men de har jag många av och då var jag upptagen med själva letandet. Andra dagen fanns båda varianterna av Giratina, samt Palkia och Dialga.

Värt att påpeka är att även de som inte köpte biljetter kunde få ut en hel del av dagen. Man fick inte de exklusiva monstren eller något av uppdragen eller bonusarna, men de ovanliga monstren som Gible och Togetic kunde dyka upp ändå (om än inte via incense och med lägre andel shinies). Det gick också att räda tillsammans med andra, så även mitt sekundära konto kunde skaffa sig några nykomlingar.

Utöver helgens evenemang resulterar också utmaningarna i att det kommer att hållas tre temaveckor under augusti med en del helt nya Pokemon från generation fem samt en del gamla ovanliga. På grund av de tekniska problemen kommer det också att bli någon sorts bonusevent, men troligen bara för de som hade biljetter.

Förutom enstaka serverproblem var det alltså två givande dagar. Jag hann dra ihop hundratals godis på annars extremt ovanliga Litwick, Gible, Darumaka och Togetic, fånga helt nya som Rotom, Heatmor och Victini, och till och med hitta ett gäng shinies inklusive Gible och Machop. Sen blev det alltså en uppsättning kraftfulla men svåruppgraderade legendariska Shadow-versioner, plus fyra Palkia, en Dialga och tre Giratina. Att jag sedan promenerade en mil är ju bara en välkommen bonus.

pokemon_dragonaire

Det här inlägget postades i Iphone/Android, Spel och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.