Recension: Flower

Att upptäcka Flower var en av mina bästa spelupplevelser någonsin. Inget annat spel har en så ljuvlig stämning och ett så unikt upplägg, som ändå följer en röd tråd och en rätt distinkt berättelse. Det ekologiska budskapet är klart men inte övertydligt: civilisation och natur behöver inte vara varandras motsatser. Lägg sedan till vind, gräs och blommor, och ett fantastiskt pianosoundtrack. Svårare än så behöver det inte vara.

Till Playstation 4-premiären var det lite fattigt med spel, så Sony anlitade Bluepoint för att fixa en konvertering, både till den nya konsolen och till Vita. Bluepoint är relativt nya men har några rätt rejäla konverteringar under bältet: Ico & Shadow of the Colossus Collection, Metal Gear Solid HD Collection, God of War Collection samt Vita-versionen av Playstation All-Star Battle Royale. Därför passade de utmärkt, och de har gjort ett mycket bra jobb.

flower01

Playstation 4-versionen är praktiskt taget identisk med originalet, men med 1080p och 60 fps till skillnad från den tidigare versionens 720p (med vissa undantag) och 30 fps. Det gör mycket för bildkvalitén. Flower är numera knivskarpt, och det går att urskilja enstaka grässtrån långt borta i horisonten. Den bättre bilduppdateringen och den allmänt förbättrade precisionen i handkontrollen gör också att det känns ännu lite bättre den här gången. Ett fantastiskt spel har blivit ännu lite bättre, alltså.

flower02

Vita-versionen är inte lika perfekt. Banorna och upplägget är förstås oförändrade, men den bärbara klarar helt enkelt inte av lika mycket som sina storabröder. Lägre upplösning och grynigare grafik är givet, men det går inte heller att se lika långt. Blommor som är en bit bort (och som är utslagna) skalas bort för att hålla bilduppdateringen i hyfsat skick. I allmänhet är det lite segare i vändningarna och även om gyrokontrollen fungerar bra så är det lite bökigt att vända bort skärmen för att svänga. Det finns dock ett alternativt kontrollupplägg där man styr med två virtuella spakar på skärmen, men det är inte alls så som Flower är tänkt att styras. Och om man ändå går bort från gyrostyrningen, varför inte bara använda spakarna då?

Att de överhuvudtaget fått ett så grafiskt komplext spel att fungera på Vita är en smärre bedrift, och det är åtminstone en acceptabel version när man är hemifrån och vill få en liten zen-upplevelse. Och sen är det ju faktiskt så att om man har köpt Flower på Playstation 3 så får man båda de här versionerna gratis. Det är riktigt generöst, och Flower till Playstation 4 är onekligen snäppet bättre än förut. Och fortfarande ett av de bästa spelen som finns.

5/5