Recension: Luftrausers

Det retrodoftande flygactionspelet Luftrausers har även släppts på PC och PS3, men jag valde Vita-versionen eftersom det passar bäst i bärbart format. Det här är ett renodlat skjutaspel med enklast möjliga upplägg: överlevnad. Ditt experimentella plan avfyras från en ubåt och sedan är precis allt din fiende.

luftrausers_01Lyckligtvis är du ohyggligt manövrerbar och dessutom väldigt hållbar för ett flygplan. Alla fiender (inklusive fartyg) går att krascha ihjäl och allt du behöver göra för att återfå energi är att släppa skjutknappen ett par sekunder. Det är däremot svårare än det låter eftersom det konstant svärmar av fiendeplan, inkommande eld, bitska elitplan och annat som gör luftrummet osäkert, samtidigt som fartygen skjuter spärreld.

Tanken är knappast att överleva någon längre stund, så därför passar Luftrausers både korta och långa spelsessioner. Hela tiden låser man upp nya plandelar med nya egenskaper som samtidigt öppnar nya utmaningar. Därmed finns det hela tiden nya sätt att spela och försöka variera sitt stridande. Och de olika delarna påverkar verkligen taktiken helt och hållet – antigravmotorn gör att man kan hovra över vattenytan och blästra allt med sin laser, medan undervattensmotorn gör en livsfarlig som torped. Men båda dessa varianter är för sårbara när det börjar krylla av fiender i luften, så det gäller att anpassa sig.

Utan någon handling att prata om är Luftrausers ren arkadaction och mycket underhållande sådan. Den Game Boy-liknande grafiken (som går att växla till olika ögonfarliga färgpaletter) är ren och tydlig, vilket är nödvändigt när man knappt ser skärmen för alla fiender. Det här är en riktig höjdare som snabbt blir vanebildande.

4/5