Recension: Steamworld Dig

Det svenska indiespelet Steamworld Dig har funnits ute på 3DS och via Steam (duh!) sedan förra året, och de ursprungliga versionerna har fått utmärkta betyg. Nu har det släppts på Playstation 4 och Vita, och de sjyssta göteborgarna på Image & Form skickade ett exemplar som fungerar på båda formaten. Vad är det då för något som alla pratar om?

Rusty anländer till en liten sömnig stad i vilda västern, befolkad av en vampig värdshusvärd, en ung dam och en sur gammal handlare. Det hade kunnat vara sterotypt om inte allihop hade varit små robotar. Rusty har kallats dit av sin farbror Joe, en guldgrävare som ansågs lite tossig innan han försvann i mörkret. Sagt och gjort, Rusty tar upp hackan och ger sig ner för att leta.

Vid första anblicken är Steamworld Dig ett rätt ordinarie spel. Det har många likheter med både klassiker som Boulder Dash (att gräva under stenar så de rasar ner på fiender) och modernare grottutforskare som Spelunky (då stora delar av världen är framslumpad). Av någon anledning får det mig också att minnas det tämligen obskyra Amiga-pusselspelet PP Hammer, kanske på grund av borren man springer runt med stora delar av spelet. Rusty hackar sig fram i maklig takt och hittar här och där värdefulla mineraler som han kan sälja på ytan. Det är ett himla hattande upp och ner, och det gäller att lämna passager som går att ta sig tillbaka upp genom. Första timmen känns det aningen segt.

steamworlddig_01

Men sen ökar tempot rejält. Steamworld Dig har nämligen starka Metroidvania-inslag (och där gick mitt intresse upp i topp!), och utspridda i den framslumpade gruvan finns specifika banor som kräver mer eftertanke och pysslande. Ofta är det en kombination av taktiskt grävande och hoppande för att både komma vidare och hitta alla skatter på vägen. Rusty hittar uppgraderingar som ger honom helt nya förmågor som en avståndsattack (som även kan slå sönder väggar utom räckhåll), en metalldetektor och ett fantastiskt dubbelhopp som även fungerar som Samus klassiska skruvattack. Ju längre ner man kommer desto mer actionfyllt blir det, med agressiva fiender, laserhinder, frätande syra och annat robotovänligt. Ja, det är annat är arga maskar som härjar i de här djupen. Och hela tiden gäller det att hålla koll på vattenreserverna till sina specialvapen och kolet i lampan så man ser något.

Steamworld Dig håller rätt länge, men även om de stationära formaten bjuder på knivskarp grafik är det här ett spel som bör avnjutas i bärbart format. Det är perfekt för att bara springa ner en sväng, samla lite material och sen ta sig tillbaka upp till säkerheten och några välbehövliga uppgraderingar. Bakom det lättsamma upplägget finns en mysig liten berättelse, men det här är ett spel som är gjort för att spelas om och om igen. Riktigt så långt vill jag inte sträcka mig, men det här är ett utmärkt spel som är väl värt din tid.
4/5