Resident Evil: Mercenaries – slit och släng?

Nog för att jag har hört många konstiga saker men Capcoms senaste idé med Resident Evil: Mercenaries till 3DS slår nog många rekord. Spelet har tydligen bara en sparfil, vilket inte är så värst ovanligt, men man kan inte heller radera den och starta om. Det innebär i praktiken att du kan spela igenom spelet en gång. Vill du börja om med nollställda uppgifter, eller för den delen om du köper spelet begagnat där någon annan har spelat klart det, så är du grundligt ägd.

Syftet är förstås uppenbart: att försöka stoppa begagnatmarknaden. Men samtidigt sabbar Capcom spelets hållbarhet något ordenligt. Nog för att vi har tvingats vänja oss vid onlinelägen som är låsta med engångskoder och kopieringsskydd som tvingar oss att vara uppkopplade för att spela, men det här är något i hästväg. Lyckligtvis drabbar det inte mig eftersom jag inte har spelat ett Resident Evil sedan ettan, men det är ordentligt oroande inför kommande spel. Vad kommer härnäst? Att spelet blir låst om du dör en gång?

Nu verkar i och för sig Mercenaries vara ett uppdragsbaserat spel där man kan spela om uppdrag gång på gång, men det finns saker som inte går att radera som vilka figurer man har låst upp och deras nivå.


Bojkotta Resident Evil: Mercenaries! Nån måtta får det faktiskt vara!

Det här inlägget postades i 3DS, Spel och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.