Sakta men säkert i Dynasty Warriors 8: Empires

Jag har haft Dynasty Warriors 8: Empires i några dagar nu, men jag har inte börjat spela. Inte på riktigt, i alla fall. Grejen med Empires är ju nämligen att man kan skapa egna karaktärer och bygga egna scenarion att kriga sig igenom, och det är precis vad jag håller på med. Varenda ledig stund drar jag igång Vitan (hur överlevde man utan sleep mode?) och petar ihop några figurer till. När jag väl är klar ska jag förstås påbörja en kampanj. Det stora problemet kommer att bli att välja vilken karaktär jag ska använda.

En sak kan jag dock reflektera över redan nu. Egentligen är det väldigt begränsande att spelet är placerat i Dynasty Warriors-världen. Visst, de har mycket gratis av att ha hundratals kinesiska generaler och de gamla vanliga kampanjerna. Det skulle fortfarande kunna vara en del av spelet, och det är kanske ologiskt att klaga på ett spel som har så sjukt mycket innehåll redan. Det finns också en massa DLC som kan byta ut lite fasta objekt, men jag har inte kollat hur pass stor skillnad det gör. Nackdelen med att Dynasty Warriors släpps typ varje år är att jag inte är så sugen på att köpa DLC på respektive titel. Men jag skulle vilja kliva ut ur Kina och bygga min egna värld. Steget skulle vara väldigt litet – det går redan att redigera karaktärer, banér, trupper, hästar och förutsättningarna för varje scenario.

När Dynasty Warriors 9 väl släpps och uppdaterar motorn till nästa generation på riktigt (en gissning är att vi får se det på Playstation Experience om en vecka) så kanske det vore dags för att kalla nästa spinoff Warriors: Empires helt enkelt, och öppna upp historien lite mer.

Lämna ett svar