Samurai Shodown V Special får nyrelease

Samurai Shodown V Special var det sista spelet till Neo-Geo och led av en del besvärliga omständigheter, då den första (och troligen enda) upplagan återkallades kort efter release. De nya kassetterna hade en del onödiga buggar som berodde på att SNK hade fått kalla fötter och censurerat spelet, så det blev aldrig en ”arkadperfekt” hemversion av det här spelet.

Nu kommer det att släppas till Playstation 4 och Vita, i samma upplägg som Garou och Last Blade 2. Vi kan alltså vänta oss en hundraprocentig arkadkonvertering med lite nya gallerier och grejs.

Jag lär köpa det av ren princip, men samtidigt är jag lite skeptisk. Samurai Shodown var ibland onödigt slaskigt, vilket gjorde det sista 3D-spelet (till Xbox 360) rent motbjudande. Att det här spelets stora attraktion är Mortal Kombat-liknande avslutningar lockar mig knappast.

Det sjätte spelet, samlingen Samurai Shodown Tenkaichi, finns redan att köpa i Playstation 2-version, men då har vi förstås dubbel emulering att ta hänsyn till, och det var enligt de flesta ändå ett sämre spel. Så det lär nog bli femman ändå.

En tanke kring ”Samurai Shodown V Special får nyrelease

  1. Erik Malm

    Har inte spelat V Special, men då det är baserat på den bottenlöst tråkiga femman har jag svårt att uppbåda någon entusiasm, hur respekterat det än är i turneringskretsar.

    ”Stamina”-systemet (vapenattacker gör mindre skada då ens staminamätare sjunker, för att uppmuntra taktiskt spel) och ”Concentration mode” som får motsåndaren att röra sig i slow motion är inte i min smak, och de omtalade Zetsumei Ougis (Fatalities) är överskattade. (WeaponLord och Eternal Champions-sviten erbjöd bättre animation och betydligt mer kreativitet tio år tidigare.)

    Tenkaichi är ojämnt och plojigt, men charmigare och mer lättspelat.

Lämna ett svar