Sarah Alainns sju bästa

Det här skulle ha varit de fem bästa låtarna med Sarah Alainn, men jag kunde omöjligen välja bort någon av dem, så vi kör på sju. Alla de här sju är strålande exempel på hennes sång och jag har svårt att välja en favorit. Något som är uppenbart är att Yasunori Mitsuda åstadkommer mästerverk tillsammans med Sarah. Jag blev däremot lite överraskad när jag upptäckte att Sarah har skrivit texten till många av de största låtarna. Hon har också skrivit musiken till flera utmärkta stycken som ”Shadows of Time”, ”Venetian Glass” och ”Animus”, men de når inte riktigt toppskiktet. Sarah Alainn finns förstås på Itunes och Spotify.

Nandemonaiya
Cinema Music (2017)
Text och musik: Yojiro Nada
Ledmotivet från Your Name är en fantastisk låt till att börja med i Radwimps ursprungliga version, men Sarah gör den ännu bättre. Kompet växer från en väldigt lugn början till mäktigt på slutet med trummor som inte kommer in förrän den sista refrängen, och jag gillar Sarahs röst som bäst när hon sjunger lite djupare.

Radical Dreamers
Chrono Trigger & Chrono Cross Arrangement Album (2015)
Text: Sarah Alainn
Musik: Yasunori Mitsuda

Ledmotivet från Chrono Cross var lite svagt i original, men den här versionen med nyöversatt text är magisk. Den har en typisk Mitsuda-ton även om den är lite långsammare än hans musik från Xenogears. Stråksektionen i mitten är ljuvligt vacker och övergår i den bästa versen. Jag var lite överraskad att den utklassade till och med ”To Faraway Times” från det här albumet, men det är verkligen mysigt. Att få höra den live på konserten 2019 var förstås pricket över i.

Ito (orchestral ver.)
Timeless (2018)
Text och musik: Miyuki Nakajima

Det är lite märkligt hur stor skillnad ett arrangemang gör. ”Ito” fanns med på Sarahs första skiva men var lite menlös där. På samlingsskivan Timeless fick den ett mäktigt orkesterarragemang som passar mycket bättre med hennes röst, och resultatet är magnifikt.

Beyond the Sky
Sarah (2014)
Text: Tetsuya Takahashi
Musik: Yasunori Mitsuda

Sarahs första kommersiella verk, ledmotivet till Xenoblade Chronicles av, förstås, Yasunori Mitsuda, är fortfarande magiskt efter alla dessa år. Hon spelade in en uppdaterad version till sitt andra album och den blev ännu mäktigare. Bryggan till den sista refrängen från 3:30 och framåt ger mig rysningar.

Dream As One
Sarah (2014)
Text: Sarah Alainn
Musik: Yasunori Mitsuda

Redan från början har Mitsuda en karakteristisk pianoslinga som följer Sarahs växande röst genom två sektioner. Sen tillkommer inslag av hans klassiska flöjter medan det växer ytterligare. Bryggan halvvägs är fenomenal, och den avslutande refrängen visar vilken strålande sångerska Sarah är. När de här två artisterna skapar tillsammans blir det magiskt varje gång.

Angel
F (2015)
Text: Sarah Alainn
Musik: Sayoko Sato

”Angel” följer nästan samma mönster som ”Dream As One”, men har ett lite lugnare parti inför den sista refrängen. Det växer till en triumferande sista bit där Sarah har lite vibbar av Celine Dion men, förstås, bättre. För att bevisa det ytterligare utklassade hon Dion i hennes egna låt ”To Love You More” på samma skiva, men ”Angel” är ännu lite bättre.

Tomorrow’s Memory
Timeless (2018)
Text: Sarah Alainn
Musik: Toshiyuki Watanabe

En av de få nya låtarna på samlingsskivan Timeless är den här musikalballaden, och det är möjligen Sarahs allra bästa sångprestation hittills. Musiken är ohyggligt vacker och Sarah överträffar sig själv gång på gång. Finns det möjligen någon brist så är det att den tar slut väldigt abrupt. En sista, lugn refräng på slutet som i ”Dream As One” hade gjort det här till ett perfekt stycke.

Lämna ett svar