Sex snygga utvecklarloggor

Det är en lite trist trend att många utvecklare och utgivare oftast byter till mer och mer intetsägande logotyper. Hela Metro-grejen är inne nu och det ska vara så renskalat som möjligt. Men det blir lätt trist. Jag är ingen grafiker, men jag vet vad jag gillar, och här är sex av de läckraste loggorna som har prytt spelhistorien.

Det går förstås inte att göra en sån här lista utan att nämna Psygnosis. Deras logotyp, ja, faktiskt också hela deras grafiska design i början av nittiotalet, skapades av illustratören Roger Dean, som mest har arbetat med skivomslag. Resultatet blev en av de allra mest ikoniska spelloggorna och gav Psygnosis ett ansikte… i form av en uggla.

Många av de japanska utvecklarna har relativt trista loggor. Jag gillar Konamis gamla en hel del, men de gjorde misstaget att byta till en betydligt tristare. Den mest ikoniska är dock Capcoms. Vad jag kan se har de haft samma sedan starten 1984, vilket är rätt coolt i sig. Men den här loggan lär leva vidare länge till, och den är också en av få som till och med använts i spelloggor som Marvel vs Capcom.

Kanske beror det mest på ytterst goda minnen från nittiotalet, men Lucasarts guldgubbe var en garant för kvalitet på den tiden. Grejen med ögat är förstås rolig, men Lucasarts såg också till att spexa med den och hitta på alla möjliga mysko animationer. Jag gillar också det kursiva Arts… av någon anledning.

Bitmap Brothers handavtryck var också ett tecken på att man snart skulle få spela något riktigt bra. Bitmapbröderna var tidiga med att framstå som stjärnor och hade en genomtänkt image in i minsta detalj från spelens design till alltså själva logotypen. En sorglig historia att de aldrig lyckades ta ett riktigt kliv från 16-bitarsvärlden.

En av få utgivare som faktiskt bytt upp sig är Ubisoft. Deras ursprungliga logga var smått gräslig, men den moderna blå virveln är riktigt tjusig. Jag gillar hur de integrerar den i olika spel, och det har ju faktiskt blivit några höjdare på senare år, jämfört med deras blygsamma start.

Och så slutligen en logga som var bättre förr. Innan Electronic Arts blev EA körde de med varianter på den här loggan. Varför man förkortade Electronic Arts till EOA är väl oklart, men de använde kuben, klotet och pyramiden i olika sammanhang för en egen grafisk identitet långt innan Sony till exempel började göra en grej av sina knappar. Det ska dock vara osagt om EA eller Sierra var först med den där streckade skuggningen…

Lämna ett svar