Just nu cirkulerar ett rykte om det kommande Castlevania: Mirror of Fate. Även om det ska tas med en rejäl grävskopa salt låter det rätt intressant.
Enligt ryktet kommer Mirror of Fate att vara ett tvådimensionellt plattformsspel av den gamla typen (innan Symphony of the Night), men med lätt cel-shadad grafik i stil med Street Fighter IV. Det kommer mestadels att vara ett typiskt från-sidan-perspektiv men med vissa klättringssekvenser i 3D. Spelet som sådant är upplagt som de gamla spelen med enstaka inslag från Lords of Shadow (som QTE-avslutningar på bosstrider).
Men det riktigt intressanta är att de två spelbara huvudpersonerna är Simon och Alucard, som spelas i två separata tidsåldrar. Man använder titelns spegel för att byta mellan dem, och tydligen ska det vara rätt uppenbart att de är en och samma person. Castlevania-fanatikern i mig skriker i bakgrunden, men samtidigt är det inte helt orimligt. Jag menar, Gabriel Belmont är Dracula i den här kontinuiteten, det etablerade Lords of Shadow redan. Då är det inte orimligt, om Simon är Gabriels son, att han samtidigt är Alucard. Det passar in både på att Belmont-släkten känner ett ansvar för att besegra Dracula, och att Alucard slåss mot sin far, så det är inte såååå otänkbart. Alucard ryktades ju också ha haft ihop det med en kvinnlig Belmont en gång i tiden och därmed blandat sig i den släkten.
Jag hoppas bara på att det finns en tydlig övergång, men en tjusigare Simon i stil med Chronicles-versionen skulle ju utan större problem kunna bli en vithårig, proper vampyr som bara är lite blekare, tunnare och allmänt mer vampyrig. Det enda som är aningen oroväckande är att båda tydligen ska använda en piska. Kan inte Alucard åtminstone få ett svärd… eller ett spjut, så får vi in en Bloodlines-referens också när vi ändå håller på?
Nu är det som sagt bara ett rykte, men det vore onekligen en intressant twist om det stämmer. Och att det är ett tvådimensionellt actionspel vore utmärkt för 3DS, som knappast bör försöka sig på ett komplett tredimensionellt spel som konsolversionerna.
Castlevania 1/Simon’s Quest och Symphony of the Night utspelade sig ju enligt originaltidslinjen med endast hundra års mellanrum, så jag antar att LoS-storyn glatt ignorerar allt vad traditioner heter. För mig kommer Simon dock alltid att vara den välbyggde och fåordige krigaren från NES-omslagen, inte Visual Kei/gothwannaben från Chronicles/Judgment.
Kolla Simon i Castlevania Chronicles. Inte särskilt grovhuggen där. Muskulös visserligen, men lägg på några hundra år av odödhet så är inte Alucard särskilt långt borta. Ayami Kojimas hjältar har ju den egenheten.
Vi lär hur som helst få veta nästa vecka.
Cellshade-grafik? Möjligen bättre än den färglösa Lords of Shadow-stilen, men Castlevania lär nog alltid göra sig bäst med vanliga pixlar.
Plattformsspel? På tiden, men klättringssekvenser i 3D och Quick Time Events?
Parallellhandling? Visst, men att grovhuggne Simon och, ja, *Alucard* är samma person? (Och Alucard med en piska?) Jag hade svårt nog att svälja ”Soma blir Dracula”-konceptet….
Vad sägs om en 2D-titel där den ena karaktärens äventyr är Bloodlines/Super Castlevania version 2.0 (plattformsspel) och den andras Symphony of the Night redux (Metroidvania/Castleroid) och där de ibland möts för bosstrider osv.?