Sjukt mycket fightingnyheter

Jag tänkte vänta tills imorgon när jag har testat Cassandra, men ack. Det är för mycket, jag måste skriva innan jag glömmer.

Så Honda, Poison och Lucia släpptes idag till Street Fighter V. Jag har bara hunnit testa dem som kortast, men jag gillar det hittills. Honda är ganska mycket som Honda brukar vara, alltså samma dundertrista fack som Blanka. Men å andra sidan började jag gilla Balrog (av alla osannolika) i det här spelet, så vi får väl se. Poison har väldigt mycket nytt, inte för att jag spelade henne i Ultra SFIV, men hon påminner mer om Whip eller, typ, Spider-Man. Och Lucia känns lite basic men gedigen, och kanske den jag lär spela mest med. Designmässigt har Capcom gjort Tina Armstrong, fast inte riktigt lika våpig. Fast jag behöver hitta en alternativ outfit som funkar bättre än hennes hemska randiga tights.

Tekken 7 då. Zafina kommer tillbaka, vilket är en stor gäspning, men hon har i alla fall fått en betydligt bättre design och hon är numera på väg att bli Nightmare. Alltså, jag vet att Azazel har något med saken att göra men de verkar knyta ihop serierna rejält nu. En ren nykomling är däremot Leroy Smith, som är en gammal hårding som verkar köra wing chun. Inte för att jag spelar Tekken 7, men blir jag tvungen ska jag ge honom en chans.

Samurai Shodown får också lite nytt. De ska ju precis dra igång säsongspasset (som ju var gratis första veckan eller så) med Rimururu, och sen var Basara, Kazuki och Wan-Fu på gång under resten av året. Men nu utannonserade de precis Shizumaru som gratis bonuskaraktär direkt efter Rimururu, vilket ger spelet ett stadigt flöde av figurer i fem månader. Se och lär, Capcom och Namco! Och ett utmärkt spel blir snabbt mer välfyllt. Och en andra säsong bekräftades, vilket ger oss Mina. Återstår att se om hon går att balansera.

Och liknande situation blev det med Soul Calibur VI, där Cassandra ÄNTLIGEN utannonserades officiellt. Hon ser väl rätt trist ut, med liknande stil som förut men (inte helt oväntat) mer urringning. Whatever, det mer intressanta är att även Soul Calibur får en andra säsong, och den första bekräftade karaktären är ingen mindre än Haohmaru! Jajebox, crossovern jag har väntat på sedan typ 1997 är här. Eller typ nästa år om Namco fortsätter i den här takten. Med ytterligare tre karaktärer finns det i alla fall hopp om att gravt efterlängtade sådana som Hwang och Hilde får vara med till slut. Kanske Setsuka också. Yun-Seong och alla andra patetiska bebisversioner av riktiga kämpar kan gå och dö i en bäck.

Sen kommer Blazblue Cross Tag Battle att uppdateras med ytterligare nio hjältar. Jag noterar med visst intresse att Yumi från Senran Kagura ska vara med – det hade orsakat några ytterligare kopplingar i min Crossover Chart om jag hade pallat med att hålla den uppdaterad efter Super Smash Bros 3DS. Men annars var CTB ett totalt menlöst spel.

Mindre menlöst är Under Night In-Birth Exe:Late [cl-r], som är den senaste delen i den här serien. Jag har inte alls hållit mig uppdaterad på senare år men det kanske är dags att hoppa på igen. För det är ju riktigt solida spel. Om jag bara hade tid med alla grymma fightingspel.

Nästa Guilty Gear är också på gång! Då snackar vi alltså en storymässig uppföljare till Xrd och Rev 2, där Ky och Sol har skaffat nya kläder efter alla dessa år. En ny cooling med dubbla svärd dyker också upp, men spelet är långt borta så det är bara att hålla utkik efter det.

Jo, och så bekräftade SNK det som alla gissat, att King of Fighters XV är på gång. Med tanke på att Samurai Shodown var ett så stort steg upp rent grafiskt har jag hyfsade förväntningar på det, men det är fullständigt orimligt att tro att de kommer att modellera om alla figurerna. Istället tror jag att de fortsätter som de alltid gjorde på Neo-Geo-tiden, med att växla ut ett gäng, ta in några nya, och bara göra små justeringar allt eftersom. Nu har de dock fördelen att kunna göra stora övergripande förbättringar med en bättre ljussättning, till exempel. Vi såg ju i SNK Heroines att uselt ljus gjorde samma modeller så mycket fulare, så nu behöver de bara göra tvärtom, liksom.

Ja, det var väl allt. Om något hände med Mortal Kombat så bryr jag mig inte. Men trevligt att alla de aktuella spelen (förutom Dead or Alive …) lever och har hälsan med löpande uppdateringar. Nu när generationen är på väg att ta slut kommer vi ju inte att få några helt nya spel på ett tag, men samtidigt finns en anledning att hålla de här spelen vid liv eftersom de bara kommer att kunna hoppa över till nästa generation sen.

En tanke kring ”Sjukt mycket fightingnyheter

  1. Erik Malm

    SFV-debutanterna känns “half-assed” (pun intended i alla tre fallen). Honda är både stelare (jumping Forward kick…) och mer comboorienterad än vanligt. Poisons Toxic Glamor-V-Trigger med två hit throws är acceptabel.

    Lucia slår rekord i generiskhet (ord?), trots charmigt röstskådespeleri på båda (!) språken. Jag köpte hennes “nostalgi”-dräkt och den där velourdressen (med Fight Money), men Tina/Dixie Clemets-utstyrseln hoppar jag över.

    Helt ointresserad av Cross Tag Battle (har – chock! – inte köpt säsongspass vare sig där eller i Dragon Ball!), Under-Night (Londrekia är väldigt BlazBlue-Jin!) och faktiskt också Tekken 7.

    Soul Calibur VI gjorde dessvärre det mesta fel, och Haohmaru har vi liksom sett förut. Cassandras engelska voice acting är ett brott mot samtliga FN-konventioner. För övrigt är typ alla original-SC-karaktärer förutom Cervantes, Ivy, Voldo, Astaroth, Siegfried och Mitsurugi stentrista och sjunker därför som stenar vid en Ring Out i bäckarna på den där trädgårdsbanan i SCIV.

    Shizumaru är välkommen, och Mina… kunde vi väl inte räkna med att få slippa. Basara lär bli min tredje vapendragare tillsammans med Darli och Galford. Något måste dock göras åt att en parerad A-slash kan leda till en Super Special Move och 80% skada. Det här är inte 1996.

    KOF XV och Guilty Gear kan göra 2020 till det bästa spelåret sedan 2015… om de inte försimplas. Doing that WILL kill both series, mark my words.

Lämna ett svar