Skullgirls-teamet imploderar

Jag har varit förtjust i Lab Zero och deras spel, Skullgirls och Indivisible. De har hela tiden känts som indies som förtjänar något större, och jag var med på Indiegogo-kampanjerna både för att lägga till fler karaktärer i Skullgirls, och för att ta fram Indivisible. Därför är det extra beklämmande att hela teamet nu håller på att implodera på grund av dess ägare, Mike Zaimont.

Det är en liknande situation som det som hände med NeoGAF. Tidigare i sommar trampade Mike i klaveret rejält när han i ett streamat program gjorde ett medvetet skämt om George Floyds död, samtidigt som Black Lives Matter-protesterna började. Det hade kunnat vara ”bara” en jävligt korkad sak att häva ur sig, men i samband med det började teamet diskutera sinsemellan och upptäckte att de allihop hade upplevt att Mike varit en skitstövel i största allmänhet, med anklagelser från bara oförskämdhet till sexuella trakasserier. Utifrån det och den externa PR-situationen började man därför förhandla om att få bort Mike från företaget, men till slut bestämde han sig för att stanna och att alla som inte höll med honom skulle gå istället.

Följaktligen håller nu flera av de större namnen att meddela sin uppsägning på Twitter, och det verkar sannolikt att ingen i praktiken kommer att bli kvar på Lab Zero förutom Mike själv. Därmed är det också sannolikt att detta är slutet för båda spelen. I teorin äger Autumn Games Skullgirls-licensen (det är oklart om 505 äger Indivisible eller inte), men om teamet splittras lär det bli svårt att hitta någon som kan fortsätta i samma specifika stil. Det är förstås inte omöjligt att någon annan håller ihop gänget och erbjuder sina tjänster till Autumn Games som en ny studio, men det verkar inte troligt.

Och det är nästan tragikomiskt hur historien bakom den här utvecklaren ser ut. Efter att först utvecklat Skullgirls tvingades Reverge Labs, det ursprungliga teamet, sparka hela personalen när Autumn Games fastnade i en juridisk tvist, och sedan börja om som Lab Zero. Senare sade Autumn Games upp sitt distributionsavtal med Konami och tvingades då ta bort spelet från marknaden. Det återvände efter Indiegogo-kampanjen som Skullgirls Encore, och som en bieffekt fick Them’s Fighting Herds-teamet använda spelmotorn till sitt egna spel. Och nu i somras skulle spelet plötsligt, som en bieffekt av coronaviruset, få en hedersplats på det digitala Evo 2020 då det var ett av få fightingspel som faktiskt har bra onlineläge. Men så ställdes Evo in på grund av att en av deras egna arrangörer också visade sig vara en skitstövel. Trots det var humöret på topp och det skulle släppas en ny karaktär till Skullgirls snart.

Vad som händer med det är alltså minst sagt oklart. Jag är också lite orolig för hur det påverkar Them’s Fighting Herds, det My Little Pony-inspirerade fightingspelet som enligt uppgift ska vara ruggigt bra. Men det är ännu ett i raden av exempel på hur mycket skitstövlar det finns i branschen i allmänhet och, tyvärr, i fightingscenen i synnerhet.

En tanke kring ”Skullgirls-teamet imploderar

  1. Erik Malm

    Frågan är om EVO verkligen skulle ha ställts in om det inte vore för det nödvändiggjorda onlineformatet, med allt vad det innebär av teknikstrul och minskad hype. (Plus det faktum att vi inte fått några nya fightingspel sedan sist.)

    Jag är heller inte säker på hur Mr. Wizard-skandalen skulle ha mottagits om den inte uppdagats i samband med fightinggenrens försenade MeToo-upprop. Lustigt är i alla fall att den här posten lades upp PRECIS INNAN hans förehavanden offentliggjorts:

    https://old.reddit.com/r/kof/comments/hjnj5y/geese_howard_is_never_late_for_the_penis/

    För övrigt är Apex Legends en rätt OK Battle Royale-shooter, som just nu är gratis på PSN… men vad det i praktiken skulle kosta att låsa upp allt innehåll vill jag inte ens spekulera i. ^_^

Lämna ett svar