Sony och Capcom på Gamescon 2012

Sony har haft sin presskonferens. Är Vita räddad? Tveksamt. Tearaway såg onekligen väldigt charmigt ut och Media Molecule har tonvis med roliga idéer, särskilt när man sticker in fingrarna i spelvärlden och påverkar saker. Lite som en komplett version av idéerna från Little Deviants. Killzone var ohyggligt snyggt, men serien har inte riktigt ett tillräckligt stort namn. Däremot är det trevligt att både Media Molecule och Guerrilla jobbar på Vitan medan Naughty Dog och Quantic Dream har sina projekt på Playstation 3.

Däremot var det många andra överraskningar. Rain verkar väldigt intressant. Puppeteer skulle kanske vara hetare om det inte kändes som en väldigt ambitiös Little Big Planet-bana. Until Dawn såg medelmåttigt ut och skräckspel är inte min genre oavsett. Hur som helst var det fler nya och intressanta spel än hela E3-visningen vilket var rätt imponerande.

Sen körde Capcom sina etablerade stortitlar som mestadels intresserar mig föga. Däremot var det en jätteöverraskning med Remember Me. Ett stekhett äventyrskoncept som luktar Blade Runner, Flashback, Assassin’s Creed och Inception på samma gång. Sämre förebilder kan man ha. Och så kan vi notera en liten, liten trend med kvinnliga mörkhyade huvudpersoner i det här och Vita-versionen av Assassin’s Creed.

På tal om Vita-versioner så fick vi också äntligen se Call of Duty: Black Ops Declassified, och jag förstår varför Sony har hållit på det. Det såg nämligen rätt bedrövligt ut. Blekt och texturfattigt. Det enda som möjligen kan kompensera lite är om det går i 60 fps, men jag tror det blir svårt att locka CoD-fans med ett så mycket fulare spel, även om det nu är bärbart.

Lämna ett svar