Sonys konferens på E3 2016

Efter Microsofts menlösa framträdande och, förvisso, Sonys egna överraskningskavalkad förra året, hade de en del att leva upp till. Och det här var en uppfriskande föreställning, helt utan jobbiga scenframträdanden eller långa krystade introduktioner. Bara spel, spel, spel i en dryg timme. Och även om jag personligen inte fick något jag hoppades på så fanns det mycket annat att se fram emot.

Till att börja med är Sony Santa Monica tillbaka med besked. God of War gör en reboot där omega-tecknet bytts ut mot en runa och ”Kratos” har fått skägg. Det är vikingatema och åtminstone delvis ett helt annat spel än förut. Det ser aningen mer behärskat ut, men räkna med att det lär spåra ut rätt snabbt. Jag har inte brytt mig om de senaste spelen, men möjligen kan det här vara ett tillfälle att hoppa på igen.

Sen visades ett helt nytt spel från Sony Bend, utvecklarna bakom Syphon Filter som de senaste åren bara gjort bärbara versioner av Sonys titlar. Nu är de tillbaka med ett postapokalyptiskt zombiespel … jo, temat är väl inte det mest originella och det saknar ännu den känslomässiga kärnan från The Last of Us, men det verkar ha en större betoning på action. Inte min grej dock.

The Last Guardian visades upp igen och börjar se mer komplett ut, och fick dessutom ett datum. I oktober är det dags. Guerrillas Horizon: Zero Dawn visades upp i mer komplett form och börjar nu kännas riktigt intressant. Starka Mononoke-vibbar när Aloy sticker ut från byn för att jaga en ”demon” och rider runt på en mekanisk tjur. Det återstår att se om det blir min grej men ohyggligt snyggt är det i alla fall. Även Detroit: Become Human presenterades, med en ny huvudkaraktär, Connor, som är en androidpolis. De äventyrsmässiga inslagen och flera olika utfall av en given situation från Heavy Rain verkar återvända och det känns väldigt lovande.

Sen ägnades mycket tid åt Playstation VR, som släpps i oktober och kommer att kosta motsvarande $399. Det betonades att Playstation 4 i sig är fullt tillräcklig och en massa spel visades upp. Först ut var ett stämningsfullt superläskigt demo med klara P.T.- eller Silent Hill-vibbar, som mycket oväntat visade sig vara Resident Evil 7! En total helomvändning för serien, och att kunna spela hela spelet i VR lär bli farligt för hjärtat.

En helt ny titel är Impulse Gear, som bjuder på utforskning av en främmande planet. Har ordentlig potential. Sen visades tre ”VR-upplevelser”, som troligen kan översättas till kortare inslag i befintliga spel. Battlefront låter oss åka X-Wing i VR, medan Final Fantasy XV har inslag i förstapersonsperspektiv och Batman Arkham VR … såg vi egentligen inget av. Men allihop ska vara redo till oktober.

Sen är det lite oklart om det är VR, något jag betvivlar. Vi fick se ett hejdundrande science fiction-epos med Battlestar Galactica-vibbar där vi tar oss från vår kommandobrygga, via en hangar, sömlöst in i cockpit på ett Viper-liknande skepp, så in i en rymdstrid som fick mig att tänka ”wow, Colony Wars är tillbaka”. Sen en grapple hook-packad färd över nästa rymdskepps skrov, för att sedan spränga oss in i fiendeskeppet och eliminera allt motstånd i en blandning av gravitation och inte. Och detta … är Call of Duty: Infinite Warfare. Tappade hakor. Både detta och Battlefield 1 ser helt plötsligt intressanta ut efter totala miljöombyten. Vad har hänt?

När vi ändå var inne på Activision passade Shawn Layden på att berätta att Crash äntligen återvänder i form av en fullständig nytolkning av Crash 1-3, men inget konkret visades. Crash dyker också upp i nya Skylanders Imaginators som låter dig mixa ihop delar till en egen figur. Inte lika sensationellt som det låter. På tredjepartssidan visades också Lego Star Wars: The Force Awakens, som på sedvanligt sätt kommer att erbjuda en förlängd parodiversion av den ursprungliga berättelsen.

Sen tog Hideo Kojima scenen under pompa och ståt, men förutom att konstatera att han är tillbaka hade han bara en sak att säga: ”detta är realtid”. Och Death Stranding är minsann så snyggt att man hade kunnat tvivla, men också extremt surrealistiskt. En naken karl vaknar på en strand bland drivor av döda djur och en bebis som försvinner i hans händer, samtidigt som mystiska gestalter svävar i horisonten. Ingen aning vad detta ska bli eller när det kommer, men känner vi Kojima rätt så blir det nog spektakulärt i alla fall.

Sen visades ett spel som det har ryktats om. Spider-Man är tillbaka, skapat av Insomniac, och det känns som en logisk förlängning av spel som Sunset Overdrive och Infamous. Utan att vara kopplat till en specifik film (förutom möjligen nästa reboot) kan det kanske bli det bästa Spider-Man-spelet på länge. Och efter allt detta avslutades lite halvlamt med en massa gameplay från Days Gone, som alltså ser coolt ut men inte alls min grej. En massa spel som King of Fighters XIV, Persona 5 och Gravity Rush 2 förpassades till sekundklipp i en sedvanlig mix på slutet.

Överlag alltså extremt kvalitativt och det kändes som att Playstation VR har några solida upplevelser redan från start. Men det var inget spel som verkligen kändes sensationellt för mig, och förutom Crash (som jag aldrig gillat) var det inga oväntade återkomster. Både Final Fantasy VII och Shenmue 3 lyste också med sin frånvaro, tillsammans med Polyphony (GT Sports visades bara ytterst kort) och No Man’s Sky (som visserligen har fått E3-visningar så det räcker nu). Av de större titlarna är det nog Detroit, Horizon och, sensationellt nog, Call of Duty som är mest spännande. Men som sagt, det var inget sensationellt.

Det här inlägget postades i Playstation 4, Spel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Sonys konferens på E3 2016

  1. Tim skriver:

    Jag välkomnar ett läskigt Resident Evil lika mycket som mitt hjärta förbjuder mig att spela det.
    Personligen så tycker jag att det varit för mycket fokus på action den sista tiden (läs RE 4+5+6), och för lite zombiethriller. Sedan kan man kanske tycka att RE7 doftar lite väl mycket Silent Hill, men det behöver inte vara negativt.

  2. Erik Malm skriver:

    Fornication! Jag vill ha ett nytt och bättre ”superhjälte”/”semi-beat’em up”-Resident Evil (RE6), inte ett Silent Hill/Outlast-wannabe-Resident Evil (RE7).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.