Sonys konferens på E3 2017

Sin vana trogen körde Sony sin konferens på en okristlig tid för oss européer, så det totala intrycket av presentationen får utebli. Det jag kan konstatera efter att ha gått igenom dagens nyheter är att det inte fanns så många egentligen. Sony har sedan länge varit förtjusta i att utannonsera saker två-tre år i förväg. Nu verkar de inte göra det, och därför har de nästan bara spel som vi redan känner till.

God of War, Spider-Man och Days Gone är exempel på det. Det är osannolikt att jag kommer att spela Gods of War och zombieaction är 100% ointressant. Spider-Man är väl också rätt tveksam. Det såg jättesnyggt ut men verkar fungera nästan exakt som Batmans Arkham-spel. Och måste varenda spelhjälte inklusive en enstöring som Peter Parker ha en radiobackup? Detroit: Become Human ser dock fortfarande coolt ut trots att en del andra spel har kommit ikapp grafiskt. Gran Turismo Sport släpps också i höst.

Något som däremot var nytt var en expansion till Horizon, med namnet The Frozen Wilds. Jag är fortfarande sugen på mer med Aloy, så det kommer inte att skada. Det släpps också redan i år. Samma sak gäller Uncharted: The Lost Legacy med Chloe och Nadine. Annars var det mest en rad rätt oväntade konverteringar som stod för nyheterna. Undertale kommer till både Playstation 4 och Vita (den lever!). Lite oklart hur de ska lösa de märkliga PC-inslagen, men det fixar sig nog. Även Loco Roco 2 konverteras, men där tycker jag att det borde ha varit ett enda paket. Mest mäktigt var dock Shadow of the Colossus, som får en fullständig remake, fristående från Ico! Jag vet inte om det är värt att spela igenom igen bara därför, men onekligen kommer jag att vilja spela det igen och då skadar det inte. Lite som med Final Fantasy VII, som däremot lyste med sin frånvaro.

På tredjepartssidan var det inte heller så mycket spännande. Marvel vs Capcom Infinite ser extremt trist ut tyvärr. Däremot var det en liten sensation med Monster Hunter World, som blir en moderniserad form av konceptet med ohyggligt mycket snyggare grafik än serien tidigare har erbjudit, och mer komplexa strider. Kanske kan det fylla tomrummet efter Scalebound och Deep Down (som garanterat är nerlagt vid det här laget).

Det har varit lite frågetecken kring VR på sistone, men Sony och Bethesda hade tillsammans ett mycket stabilt stöd. Det kommer att komma VR-versioner av såväl Doom som Fallout 4 och Skyrim, och vi får också en PSVR-version av Superhot. Sony visade också upp titlar som plattformsspelet Star Child och ytterligare ett spel med en äventyrlig mus i form av Moss (Ghost of a Tale verkar bli tidsexklusivt till Xbox One). Mindre intressanta för mig är actionspelet Bravo Team samt skräckspelet The Inpatient, som är en prequel till Until Dawn. Ingen brist på material i alla fall, och nu måste väl folk ändå börja erkänna att det finns en del matigt?

Men expansioner, konverteringar och VR var egentligen allt som fanns på plats, så den riktigt stora hajpen uteblir. Sony har fler riktiga exklusiviteter än Microsoft, men det är också mest för att de har fler egna studior. Annars är det VR och det faktum att de finns i Japan som genererar nya titlar, och nu har vi ju precis haft jättevågen av japanska spel så det lär dröja. Utanför konferensen så finns väl också Yakuza 6 och remaken av Yakuza 1, så det är alltid något.

Sammanfattningsvis var det här året stabilt men knappast spännande från Sonys sida. Det återstår att se ikväll vad Nintendo kan bjuda på – efter Mario x Rabbids behöver jag inte många fler anledningar att slå till på en Switch.

Lämna ett svar