Sonys konferens på Gamescom 2013

Sony hade en traditionell presskonferens på Gamescom och utannonserade en del nytt, men lade också mycket tid på ”gammalt”. Gran Turismo 6 såg bra ut, men det är svårt att vara särskilt engagerad i det när jag aldrig kom igång med femman. Att det ska göras en film baserad på spelet är också närmast larvigt. Ett annat steg jag inte gillar är att Little Big Planet Hub är en ny F2P-variant av serien, där man kan köpa delar och utstyrslar separat.

Fast det var lite fokus på PS3. Vita fick desto mer utrymme. Fortfarande är det mestadels indietitlar, men vilka sådana! Ett undantag var Borderlands 2, som kommer till formatet. Men Starbound och Fez kommer båda att dyka upp, tillsammans med Rogue Legacy, Binding of Isaac Rebirth, Volume (ett musikspel av Thomas Was Alone-skaparen), Wasteland Kings och Hotline Miami 2. Flertalet av dessa kommer också samtidigt till Playstation 4. Två titlar som inte är PC-konverteringar är Murasaki Baby, ett tecknat spel med en väldigt udda stil som påminner om serien Lenore, och Big Fest som är en sorts Theme Park med rockfestivaltema. En del intressant, helt klart.

ps4_rapture
Everybody’s Gone to the Rapture

Till Playstation 4 var det också många nyheter på indie/småutvecklarfronten. N++, en uppdaterad version av ninjaplattformaren N+ som jag rådiggade, kommer att släppas tidigt. Rime är ett nytt spel med EXTREMT tunga Ico-vibbar av spanska Tequila Works (Deadlight). Everybody’s Gone to the Rapture är nästa skumma spel av Dear Esther-utvecklarna The Chinese Room. Helldivers är Magicka-teamet Arrowhead Studios nya spel, som verkar vara ungefär samma sak fast med Starcraft-tema. Housemarque fortsätter också att briljera. Efter att ha uppdaterat Asteroids till den moderna världen med Super Stardust är det dags att fräscha upp Defender, med Resogun. Det kan beskrivas som Defender möter Gradius.

Den största överraskningen var att Shadow of the Beast återvänder! Det var en liten hint av originalmusiken och man spelar monstret från ettan, komplett med rejäla klor. Det är fortfarande sidscrollande men numera rejält blodigt, och påminner lite om God of War eller Heavenly Sword i 2D. Kan bli värt att kika på. Slutligen visades grafikdemot/AR-lekstugan The Playroom, som kommer att följa med färdiginstallerat på Playstation 4. Bra idé, alldeles för många av Sonys kluriga demos kommer aldrig spelarna tillhanda och att döma av 3DS:ens inbyggda grejer är det ett bra sätt att locka nya spelare.

ps4_shadowofthebeast
Shadow of the Beast

Där var det mestadels slut på nyheterna. Infamous, Driveclub, Knack och Killzone är fortfarande på väg till premiären eller kort därefter. The Order: 1866 kommer oväntat nog att släppas under de första månaderna. Mycket tid lades på samarbetet med Ubisoft som ger oss exklusivt material i Assassin’s Creed och Watch Dogs… gäsp. En sista smäll var att Minecraft även kommer till Playstation 4 (yay…) liksom MMOFPS-spelet War Thunder.

Slutligen dags för lite siffror. Playstation Vita kommer att sänkas officiellt till 199 euro och dessutom ska minneskorten bli billigare. Playstation 3 kommer att släppas i en version med 12 GB utrymme (vilket är sanslöst lite och nästan helt meningslöst, men det går ju alltid att byta upp sig) för 199 euro. Playstation 4 kommer som bekant att kosta 399 euro. Och släpps… 29 november i Europa. Hmmm. Lite senare än väntat, och möjligen efter Xbox One (inte här i Sverige då, förstås), men åtminstone i sista sekunden för den stora julhandeln. I USA kommer den två veckor tidigare. Förutsatt då att Sverige tillhör de ”32 länder” som Sony lovade skulle få konsolen. Tillhör vi andra klassens medborgare så kommer jag att strypa en iller.

Överlag ett oväntat stort fokus på indie och många trevliga nyheter där, men samtidigt många spel som redan finns på PC. Jag hade gärna sett en enda dräparutannonsering. Frågan är dock: behåller jag förbokningen? Hmmm. Det finns fortfarande ingenting som verkligen fångar mig från start. Jag får fundera lite till.

Lämna ett svar