Sonys konferens på Gamescom 2014

Sony hade en bra E3-visning i år men saknade kanske lite nyheter. Det åtgärdade de med besked på Gamescom. För att först stöka undan det vi redan kände till: Little Big Planet 3 kommer 18 november och verkar halvmysigt men i nuläget blir det mest intressant i brist på annat. Destiny, Far Cry 4 och det aktivt ointressanta fan service-spektaklet Shadow of Mordor kommer att ha exklusivt material, liksom Metal Gear Solid 5. Driveclub är nästan klart och kommer i oktober. Until Dawn ska konverteras.

Två spel som var utannonserade men som vi sett väldigt lite av var Bloodborne och Rime. Båda ser makalösa ut. Bloodborne är inte lika mörkt som den första trailern antydde och lär bli en höjdare om jag känner Miyazaki rätt. Men Rime… oj oj. Lätt ett av mina mest efterlängtade spel just nu. Total Ico-känsla, härlig musik och storslagna miljöer, och en uppenbarligen total avsaknad av strider.

Även Sony visade upp en massa indietitlar (vad skulle någon av konsolutgivarna göra utan dessa numera?). The Vanishing of Ethan Carter är någon sorts spökhistoriaäventyr (och relativt ointressant). Volume är ett nytt spel med extremt tydliga Metal Gear Solid 2-influenser (Thomas Was Alone-utvecklaren nämnde spelet rakt av) som ser småmysigt ut men inget för mig. Hollowpoint är däremot något att hålla utkik efter – det såg lovande tvådimensionellt ut trots en del dynamiska strider i djupled, lite som Shadow Complex. Och så kommer Ninja Theory med Hellblade, som vi visserligen bara sett en intetsägande trailer på men som verkar vara en inofficiell uppföljare till Heavenly Sword. Tänk efter bara: Heaven/Hell. Sword/Blade. Haha. Väl värt att påpeka är att inget av dessa är helt exklusivt.

Det är däremot resten. The Tomorrow Children är Q-Games nya (Pixeljunk-skaparna). Dylan Cuthbert höll nästan på att namedroppa Star Fox där på Sonys scen men berättade i alla fall att han började med 3D och vill tillbaka dit. Spelet är en märklig Minecraft-liknande historia där man utforskar en Sovjet-propagandafilm-doftande värld fylld med Pacific Rim-kaijus. Kan bli bra, kan bli meh. Alienation är nästa från Housemarque och en ganska rättfram variant på Dead Nation fast med intensiva zergattacker och ännu fetare action.

Alldeles för få spelade Tearaway och det tyckte tydligen Media Molecule också, så de gick tillbaka till grunden och byggde om spelet till Playstation 4. Eftersom spelet var så extremt involverat med de unika Vita-funktionerna är väldigt mycket ändrat, men det är samma historia i grunden. Tearaway Unfolded har en del smarta idéer men jag har lite svårt att se att jag skulle uppskatta det lika mycket igen.

Den största överraskningen var när Michel Ancel kom upp på scenen och presenterade ett helt nytt spel utanför Ubisoft. Vad är nu detta? Uppenbarligen är han fortfarande kvar på Ubi men senast någon storproducent försökte sitta på två stolar (John Carmack) så blev han inte långvarig. Ska vi konstatera att Beyond Good & Evil 2 för alltid är förlorat nu då? Hur som helst, han visade upp det oerhört ambitiösa Wild, där man kan utforska en förhistorisk värld både som människa och som olika djur. Det kan bli ohyggligt bra och det kan bli… Spore. Ancel brukar hålla vad han lovar. Frågan är bara vilket av det här och No Man’s Sky som blir det ultimata freeformäventyret.

michel_ancel_wild_01

Med många lovande spel och fem helt nya, helt exklusiva titlar hade Sony en riktigt bra konferens, med få sega moment. Nu snabbspolade jag visserligen förbi en del (tydligen missade jag att ett Silent Hill av Hideo Kojima visades upp), men med Wild, Rime och Bloodborne har de en trio riktigt lovande titlar. Det är bara synd att de fortfarande känns rätt långt borta…

michel_ancel_wild_02

Lämna ett svar