Spellogikens vägar äro outgrundliga

Jag har byggt vidare på mitt spel. Under de senaste fyra dagarna har jag byggt nio miljöer med åtminstone delvis funktionalitet. Det som behövs nu för min första prototyp är dels att jag ritar ett rum till och att jag gör en himla massa event, inklusive en strid.

RPG Maker är lätthanterligt och egentligen ganska kraftfullt, men det gäller att man håller tungan i rätt mun när man pysslar med event, särskilt event som ska aktivera och manipulera andra event. Case in point: Jag har min figur utanför en affär. När man går fram till dörren ska han kommentera att han har hittat rätt och sedan gå in. Det här ska han bara göra en gång, förstås, så jag måste kolla en variabel så att det som har hänt där inne inte redan har hänt. Sen kan han gå in.

Väl inne i butiken är tanken att innehavaren ska vara gömd bakom några hyllor, men ropa och sedan gå fram när man når en viss punkt. Problem nummer ett: det gäller att spelaren går till den specifika punkten och inte runt den. Jag löste det slutligen genom att tvinga honom gå ett steg upp om han går förbi punkten, och sedan spela resten av eventet. Hur som helst, gubben skulle gå fram och sedan hälsa. Men hur jag än försökte trixa med det så fungerade det inte. Jag gjorde honom osynlig från start och sen synlig. Jag gjorde honom helt utan sprite och gav honom en sprite först när det var dags att gå, men han vägrade dyka upp. Ibland kom hans röst, ibland låste sig bara hela animationen.

Till slut hittade jag problemet. Hyllorna betraktades som väggar (för att inte huvudpersonen ska vara där och drälla) och min stackars butiksinnehavare kunde inte röra på sig hur gärna han än ville. Jag tog bort hela hyllan så han har lite utrymme, och nu lirar han! Dags att göra nästa steg i mellansekvensen!

Bästa sättet att få klarhet i vilket arbete som ligger bakom spel är helt klart att göra ett själv…

mittspel0002

Lämna ett svar