Street Fighter Iphone är en styggelse

Jag drog fram min Ipod Touch för första gången på länge för att köpa Swords & Sworcery, för övrigt ett mycket märkligt och intressant spel. När jag ändå hade Itunes igång passade jag på att ladda över Street Fighter IV, som jag köpte för en dollar för några månader sedan men aldrig orkade prova just då. Och tyvärr är det fortfarande ett sorgligt faktum att det inte går att göra en vettig D-pad på en tryckkänslig skärm. Nej, det går inte. Sluta, för guds skull, alla utvecklare. Det gick inte i Frogster, det gick inte i Pizza Boy, det gick inte i Mega Man 2, det gick inte i Mushihimesama: Bug Panic och det går absolut rakt inte i Street Fighter. Inte nog med att det är omöjligt att hålla koll på vart fingret befinner sig och stanna i ett neutralt läge, man har också fingrarna kletande över halva skärmen.

Ska man göra Iphone-spel så måste man tänka om och göra en annan typ av kontroll. Bra exempel på det är Infinity Blade, Dodonpachi, Mirror’s Edge och just Swords & Sworcery. Street Fighter, som helt och hållet bygger på en perfekt spelkontroll, blir så lamslaget och genomruttet att jag skäms å alla spels vägnar. Jag har spelat Gameboy-versioner av fightingspel som har funkat bättre än så här. Ja, Killer Instinct må ha sett ut som självaste fan och varit i fyra grönskalor men det hade fortfarande ett styrkors att styra med och två knappar att slåss med, vilket är två mer än vad det här spelet har.

Det fortsätter att släppas drivor av konverteringar av gamla klassiker, och om utvecklarna inte lär sig att det inte funkar så får väl istället jag lära mig att inte lägga mer pengar på den här dyngan. Och istället ägna mig åt spel som faktiskt fungerar.

Lämna ett svar