Street Fighter V får plundringslådor

Nog för att japanska utvecklare tenderar att vara en bit efter resten av världen numera när det gäller trender, men nu tar Capcom i ordentligt och inför plundringslådor (eller lootboxar om man inte tror på det svenska språket). Fast de är aningen maskerade: genom att ge Menat 500 fight money åt gången får du slumpmässiga engångsprylar, återanvänd artwork som funnits på tusen håll förut (ett exempel som visades upp var Alex artwork från Street Fighter III, åh håll mig så upphetsad jag blir), nya färger och en pytteliten chans att låsa upp exklusiva kostymer.

För. Helvete. Capcom! Jag trodde ni hade något på gång med det här spelet. Lås upp grejer eller betala för sig. Men nu envisas ni med att hoppa på det här jävulskapet ett halvår efter att alla andra utgivare dragit öronen åt sig och motvilligt tagit bort allt gacha-nonsens. Till råga på att man måste slösa bort svårhittad fight money på det här så är man inte garanterad något. Det går visserligen fortfarande inte att köpa fight money, men istället måste man köpa kostymer som man annars kunnat samla ihop till. Och lita på att ”möjligheten” kommer snart. ”Vi har lyssnat på vad våra spelare efterfrågar och nu går det att köpa fight money”, när som helst.

De där engångsprylarna? De används förstås för att köpa tillfälliga bonusar i det nya Survival-läget, som nu visserligen erbjuder dig att spara och att fortsätta (mot en fight money-avgift förstås) och som generellt ska vara svårare. Vilket är precis det som är det jävligaste med F2P-mekanik: om en utvecklare kan tjäna pengar på att ett spel är svårt så kommer de i hundra fall av nittionio att göra det svårare.

Alltså, Street Fighter V är fortfarande ett genuint bra fightingspel. Men det här förbannade otyget gör helt plötsligt att jag känner mig mycket mindre intresserad av att spela. Uselt, Capcom!

En tanke kring ”Street Fighter V får plundringslådor

  1. Erik Malm

    Det här inlägget såg jag framför mig redan ett par sekunder efter att ha läst SRK-artikeln. ^_^

    ”Till råga på att man måste slösa bort svårhittad fight money på det här så är man inte garanterad något.”

    Den här trenden irriterar mig, som sagt. Jag betalar mycket hellre ett överpris i svenska kronor eller in-game-valuta för en kostym/färg jag faktiskt vill ha än grind:ar i dussintals timmar för att slumpa fram Harley Quinns Ammo Sleeves eller en ljusblå Trunks.

    SFV-Survival är det träligaste spelläget sedan mardrömslika Campaign Mode i JoJo: All-Star Battle (det där F2P-plågoriset med ett batteri som laddades upp över tid). Menat-bonusar eller inte, orkar någon spela det nu när man kan köpa färgerna?

Lämna ett svar