Superhot VR kan vara årets häftigaste

Jag lät bli att spela det revolutionerande pussel-FPS-äventyret Superhot eftersom det inte riktigt var min grej. Det kändes också som ett spel som borde ha varit VR redan från början, och nu finns det där, både för PC och PS4. Och Superhot VR är med god marginal det coolaste VR-spelet jag har spelat och tillsammans med unika upplevelser som Child of Eden är det också det absolut häftigaste jag har upplevt i spelväg överhuvudtaget.

Superhot är i grunden ett FPS med en genial idé: tiden rör sig bara när du gör det. Du kan alltså se dig omkring och planera din taktik, och reagera på kulor som avfyras mot dig. Mycket av spelet bygger på att plocka vapen ur luften och returnera eld. Det här grundupplägget har överförts till VR på ett briljant sätt. Du rör dig inte längre runt på banan utan är hyfsat stationär, men därmed inte sagt att du är orörlig.

Nej, spelet följer dina rörelser och dina Move-kontroller (jag har inte testat om det funkar med DS4 eftersom det verkade mest logiskt att köra Move direkt), och fienderna skjuter där du står. Det går därför att bokstavligen bli Neo och ducka och sidsteppa skott – en bana kräver detta eftersom du inte har några vapen att tillgå. I övrigt kan du plocka upp allt som är löst: det är ibland pistoler eller automatvapen eller hagelbrakare men ibland bara en flaska eller ett askfat. Allt går dock att kasta så om du siktar noga kan det räcka.

Och ihopsatt är känslan makalös. Superhot har en extremt enkel grafisk stil men inlevelsen är total. Att man tvingas upprepa några tidigare banor om man misslyckas är lite irriterande men i gengäld blir man snabbt fenomenal på dem, och kan stajla sig genom som vilken John Woo-hjälte som helst. Tänk dig … att spela i laserhall, men att allt alltså bara rör sig när du gör det. Jag misstänker att mina knän kommer att kännas likadant efter ett tag. Det är inte bara spelet som är Superhot, det är också jag efter det här passet.

Det går egentligen inte att beskriva hur häftig spelkänslan är. Den måste provas, och det är vad jag kommer att utsätta alla jag känner för. Eftersom spelfiguren inte rör sig blir man inte heller särskilt åksjuk, så alla borde kunna uppskatta det. Det enda lilla kruxet är att man absolut behöver stå upp för att spela, och alltså helst bör ha Move. Men om det är något spel som är värt att både köpa VR-headset och kontroller och möblera om vardagsrummet för, så är det Superhot. Åtminstone utifrån den första timmen.

Nämnde jag att det är något av det coolaste jag har sett?

Lämna ett svar