Tekken 7 bekräftat

Under Evo-turneringen ska Katsuhiro Harada presentera ett nytt spel, och tack vare en IGN-läcka vet vi nu att det är Tekken 7! Det är förstås ingen större överraskning, men det ska bli spännande att se av flera orsaker. Dels är det det första tredimensionella fightingspelet den här generationen (Guilty Gear och Mortal Kombat är båda 2.5D och dessutom multiplattform för tidigare generationer också) och dels hoppas jag på en rejäl omstuvning.

Nu är det kanske mest för att jag inte är engagerad i serien, men Tekken är mer proppfullt med irrelevanta karaktärer än någonsin. Sedan Tekken 5 har vi haft i praktiken samma karaktärer i två spel, två ”expansioner” och Tag Tournament 2. Jag tror att det är orimligt att vänta sig nya varianter av alla (plus alla extra kostymer och annat tjafs).

Istället vore det kul om de faktiskt förändrades för en gångs skull. Skär ner till typ 20 viktiga karaktärer, lägg till fem nya, och gör så att alla känns nya och fräscha. Gör spelet snyggare än allting annat (det körs tydligen på Unreal Engine 4 så potentialen finns onekligen där). Släng in något sånt där bisarrt sidoläge utan att göra det ohyggligt segt som sexans Tekken Force Mode eller träningsläget i TTT2.

Och utannonsera sedan Soul Calibur VI!

Det här inlägget postades i PC, Playstation 4, Spel, Xbox One och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 svar till Tekken 7 bekräftat

  1. Erik Malm skriver:

    ”Jag vill bränna runt på gatorna med en superdeformerad Bryan Fury och fisherman slamma bad guys så att ögonen står ut på dem.”

    BARF! ^_^

    Kanske inte i main story-läget, men ett after/side-story-läge i RCR/Scott Pilgrim-stil, med gästspel från Soul Calibur? GOTY! :=)

    Jag älskade sexans Campaign Mode, främst eftersom karaktärerna äntligen fick lite dialog, samtidigt som man i bästa Castlevania-stil blandade klädstilar och accessoarer hej vilt för att öka sina värden.

  2. Mandragora skriver:

    Ett Tekken Force Mode i 2D-beat em up-stil med RPG-influenser skulle räcka för att jag skulle kasta mina pengar med full kraft efter spelet. Typ River City Ransom.Jag vill bränna runt på gatorna med en superdeformerad Bryan Fury och fisherman slamma bad guys så att ögonen står ut på dem.

  3. Mandragora skriver:

    Det vore väldigt intressant att se hur de skulle lösa problematiken med en renodlad BJJ-fighter. Baserad på Rickson, vore iofs riktigt coolt. Mycket finter och enskilda attacker till nedtagningsförsök/låskedjor.

  4. Erik Malm skriver:

    Jag saknar judo (Paul har judobakgrund, men han är inte direkt någon Goh Hinogami) och brasiliansk jujutsu.

  5. Mandragora skriver:

    Finns det, för övrigt (med tanke på hur populärt det är med crossovers), någon lämplig, oväntad, och intressant Namco-kandidat att gästspela som fighter i Tekken-universumet? Har alltid gillat Rick från Splatterhouse, men han skulle passa bättre i Mortal Kombat.

  6. Mandragora skriver:

    Hur många kampsportsstilar finns det egentligen kvar att basera karaktärer på utan att börja hitta på egna? Jag skulle kunna tänka mig en Krav Maga-inspirerad karaktär, pungsparkar, ögonpetningar och annat mys. Vill gärna även se en karaktär baserad på Bolo Yeung (helst i Chong Li-tappningen från Bloodsport).

  7. Erik Malm skriver:

    Eh, ”in with the old and in with the new” fungerar för mig.

    Till skillnad från i, säg, SF eller KOF, kan man i Tekken oftast räkna med att den nyaste versionen av en given karaktär är den mest kompletta. Dessutom förfogar var och en över i genomsnitt 200 attacker, varav de flesta har åtminstone ett begränsat värde. Jag kan inte se något sätt att i grunden förändra de flesta Tekkenarsenaler utan att helt enkelt göra dem sämre och/eller tråkigare.

    Nya karaktärer är förstås välkomna, så länge de inte bara är varianter av gamla sådana (Christie, I’m looking at you). Varför skapa en ny thaiboxare när man ändå kan customiza Bruce?

    Tack vare ständiga nya inslag som väggcombos, floor breaks och Tag Assaults har jag efter 16 års Tekkenspelande roligare än någonsin i Kings skepnad. ^_^

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.