Tidernas tolv främsta svenska spelutvecklare

Idag firar vi Sverige och, kanske mer intressant, några av de fantastiska svenska spelutvecklare som har gett oss så mycket bra underhållning genom åren. Sverige har verkligen varit fenomenalt på spelutveckling, sett till landets storlek. Ute i stugorna produceras numera några av de allra största spelen och man kan gärna dra en parallell till det svenska popundret. Här är tolv utvecklare värda att minnas.

12) Image & Form (Göteborg)
Den här lilla indieutvecklaren har existerat ända sedan 1997, men det är först på senare år som de har gett sig på ordinarie spel, och då huvudsakligen de steampunkiga Steamworld Dig och Steamworld Heist. Det förra blev en värdig succé på ett otal format.
steamworlddig_01

11) MachineGames (Uppsala)
En grupp av tidigare Starbreeze-medlemmar som numera ägs av Bethesda och har utvecklat de båda senaste, extremt kritikerrosade Wolfenstein-spelen, The New Order och The Old Blood.

10) Nifflas (Umeå)
Nifflas är ungefär så indie man kan bli, bestående av Nicklas Nygren. Han skapade det extremt mysiga, stämningsfulla Knytt, vars senaste del Knytt Underground tyvärr var lite … överarbetad. Han har också skapat Saira och NightSky, och släppte Affordable Space Adventures till Wii U, ett spel som fått rätt bra omdömen.

9) Paradox (Stockholm)
Jag måste erkänna att jag personligen aldrig gett mig in i deras spel, men de är bland de mest erkända utvecklarna i den svårgenomträngliga genren ”grand strategy”. Här snackar vi spel som man kan ägna åratal åt, och även om man inte spelar själv är serier som Europa Universalis, Hearts of Iron och Crusader Kings välkända.
europa-universalis-iv

8) Tarsier (Malmö)
Den här lilla studion har nått framgångar tillsammans med Media Molecule genom att ta över och vidareutveckla deras höjdartitlar. De står för Little Big Planet PSVita, Little Big Planet 3 och Tearaway Unfolded, vilket är en utmärkt portfölj än så länge. Nu jobbar de på sitt första stora egna spel, Hunger, och det ska bli spännande att se vad de kan hitta på.

7) Grin (Stockholm)
En sorgligt nerlagd studio, som utvecklade Ghost Recon Advanced Warfighter-spelen åt Ubisoft. Efter de stora framgångarna expanderade man något ohyggligt och tog på sig mängder med projekt. Tyvärr floppade tre stora spel på raken (Wanted: Weapons of Fate, Terminator Salvation och Bionic Commando) och företaget lades ner då utgivarna fick kalla fötter. Annars hade vi kunnat få ett nytt Strider (innan Double Helix tog hand om det), ett nytt Streets of Rage och det Final Fantasy-relaterade Fortress. Jag hävdar dock fortfarande att Bionic Commando var ett strålande spel som blev ett offer för internetpöbeln, och Bionic Commando Rearmed är ett klockrent exempel på hur en remake ska se ut.

6) Massive (Malmö)
Ännu ett gäng som jag personligen inte har kontakt med, eftersom de huvudsakligen sysslar med realtidsstrategi, men Ground Control och World in Conflict är enormt framgångsrika i den genren. Och på senare år har de varit fullt upptagna med det massiva (ha!) onlineskjutarrollspelsspektaklet The Division. Det har fått blandat kritik men sålde inledningsvis enormt bra och är ett av de snyggaste spelen någonsin, så vi lär få se mer av Massive framöver.

5) Avalanche Studios (Stockholm)
Ej av förväxlas med det numera nerlagda Avalanche Software. Den här utvecklaren har skapat Just Cause-spelen, som bjuder på enorma miljöer fyllda med massvis av sandlådeaction. De gjorde också det bokstavliga sandlådespelet Mad Max. Och de har också varit inblandade i det evigt försenade men troligen magnifika Final Fantasy XV, där Avalanche har utvecklat luftskeppsdelarna. Ännu en framgångsrik studio med grafiker i värdsklass.

4) Coldwood (Umeå)
Tidigare har de gjort en massa rätt irrelevanta snöbaserade spel, men de träffade helt rätt med Unravel, som troligen är det mest svenska spelet någonsin. Nu har de förlängt sitt avtal med EA så vi lär få se mer spel från dem, inklusive ännu ett Unravel.
unravel_03

3) Starbreeze (Uppsala)
Det här gänget nådde enorma framgångar med The Chronicles of Riddick till Xbox och fick snabbt flera stora kontrakt, inklusive The Darkness med 2K Games och Syndicate med EA. Sedan dess har de krympt en aning (och knoppat av nya spännande utvecklare), men det innebar att de kunde fokusera på det fantastiska Brothers: A Tale of Two Sons, för vilket jag är evigt tacksam. De har också många spännande projekt på gång, bland annat inom VR. Och så köpte de alldeles nyligen upp Cinemawares gamla katalog, som vi får hoppas leder till något nytt.
brothers01

2) Mojang (Stockholm)
Jag har fortfarande inte spelat Minecraft en sekund, något jag måste ta itu med att ändra någon gång. Och Mojang har väl egentligen inte gjort något annat värt att nämna, och det är oklart om de någonsin kommer att (få) göra det heller. Men alltså, Minecraft är ett av tidernas största spelfenomen och till skillnad från alla andra spel på den här listan har det en egen Lego-serie (som jag däremot har inhandlat en del av).

1) DICE (Stockholm)
Det kan väl inte vara något tvivel om vilka som är Sveriges absolut största och viktigaste spelutvecklare. Från sina stilrena flipperhöjdare under Amiga-eran (läs mer i min artikel om Digital Illusions), via racingspel som Motorhead och Rallisport Challenge, till att mer eller mindre driva hela EA:s spelutveckling med serier som Battlefield, Mirror’s Edge och numera också Star Wars: Battlefront. DICE kan och bör nämnas i samma andetag som IKEA och ABBA (både när det gäller framgång och akronymer).
mirrorsedge_faith

Hedersomnämnanden också till Fatshark (bland annat apokalypsrollspelet Krater), TATI Mixedia (Backpacker-serien), Atod (plattformsspelet Troddlers och Saturn-versionen av Hexen) och Game Design Sweden (pusselspelet Kula World).

Det här inlägget postades i Spel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Tidernas tolv främsta svenska spelutvecklare

  1. Mikael skriver:

    Ah, just ja. Vi sätter ett hedersomnämnande på honom även om Hotline Miami ger mig huvudvärk :D

  2. J_O_G skriver:

    Ja, vi har haft många bra utvecklare genom åren.

    En som jag personligen tycker förtjänar att nämnas är Jonatan Söderström aka Cactus, mest känd för Hotline Miami, men som också har gjort en del freeware-spel till PC, där det mycket besynnerliga Norrland är min favorit

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.