Två små besvikelser

Jag testade två nya demo som har släppts på Playstation Store idag: Ghostbusters: Sanctum of Slime och Moon Diver. Båda är fyrspelaractionspel som bygger på gammal beprövad spelmekanik, i det första fallet spel som Alien Breed eller Chaos Engine, och i det andra fallet en ganska trogen tolkning av Strider. Det hade kunnat vara riktigt kul.

Men efter en stunds testande är jag inte alls särskilt nöjd. Ghostbusters är själlöst (ironiskt nog) och extremt taffligt. Stela miljöer, ett avlägset perspektiv, stel spelmekanik, praktiskt taget inga reaktioner på när man skjuter saker, otydliga vågor av fiender som mejar ner ens energi utan att man ser några indikationer på att man blir träffad, och en total brist på Ghostbusters-känsla. Visst är det okej att originalteamet har bytts ut mot en hoper nykomlingar men då ska de också ha lika starka personligheter för att det ska funka. Det här känns som en billig klon, typ som de där Disney-kopiorna som ofta ligger i reabackarna. Hade det hetat Ghosthunters hade jag inte alls varit överraskad.

Moon Diver verkade ruggigt intressant. En fyrspelarvariant av Strider med fyra unika figurer och Castlevania-doftande rollspelsinslag ovanpå all action. Men det klickade inte alls. Även här lider spelet av trista omgivningar och upprepande fiender som har väldigt begränsade rörelsemönster. Det är bara att kuta rätt igenom och meja på, förutom då att du inte kan spöa två fiender med ett hugg. Ibland högg jag mot en fiende bara för att ha ihjäl den bredvid, för att sedan bli skjuten i retur.

Nej, bakläxa på båda. Utvecklaren bakom Ghostbusters kände jag inte igen och de lär nog inte synas till igen, men Square-Enix sidoteam Feelplus+ borde veta bättre, och gamle Strider-skaparen har tydligen legat på sofflocket sedan han utvecklade Capcoms klassiker. Lyckligtvis finns det alltså demo på båda spelen så du kan ju bilda dig en egen uppfattning, men själv kommer jag nog inte att spela något av dem igen. Kanske dags att kolla in Hard Corps: Uprising och se om det blev bättre.

Lämna ett svar