Utvecklarnas första stapplande steg: 1983-1984

För ganska exakt 30 år sedan startade en lång rad klassiska utvecklare som skulle komma att ge oss en massa fantastiska spel under åren.

Enix:
Love Match Tennis (1983) (av Yuji Horii, 12 andra)
Enix grundades som utgivare av indiespel, och höll en tävling för att hitta bra kandidater. Följaktligen släpptes hela 13 spel på en gång i början av 1983. Mest historiskt intressant av dessa är nog Love Match Tennis, som var Yuji Horiis första spel. Horii skulle senare anställas av Enix och skapa Dragon Quest.

EA:
Archon (1983)
Precis som Enix i Japan startade Trip Hawkins Electronic Arts som en utgivare av lovande ensamutvecklare, med löftet att göra spelutvecklarna till erkända konstnärer. Även EA släppte ett gäng spel under 1983, där strategispelet Archon är ett av de mest klassiska, men även det bisarra M.U.L.E. och Pinball Construction Set blev berömda.

Lucas Arts:
Rescue on Fractalus (1984)
Eftersom Lucasfilm hade sålt rättigheterna till Star Wars-spel (!) hade deras egna spelbolag fritt fram att ägna sig åt annat. Ballblazer var ett tidigt sportspel men det coolaste spelet från Lucas Arts första år är tveklöst science fiction-shootern Rescue on Fractalus.

Capcom:
Vulgus (1984)
Capcom var relativt sena bland de japanska utvecklarna. Deras första spel var en tolkning av Namcos succé Xevious. En fantastiskt kul detalj i sammanhanget är att spelet lanserades i USA av SNK, eftersom Capcom inte hade en egen västerländsk avdelning.

Square:
The Death Trap (1984)
Numera är de en symbol för flådig grafik och begränsad spelbarhet. Squares första spel var därför, lämpligt nog, ett textäventyr, som ackompanjerades av stillbilder.
square_thedeathtrap

Frontier Developments:
Elite (1984)
Det första riktiga ”open world”-spelet skapades av David Braben och Ian Bell, och var också ett av de första tredimensionella spelen. Braben skulle senare gå vidare till att bilda Frontier Developments och sysslar nu med att bygga Elite 4.

Lämna ett svar