Utvecklarnas första stapplande steg: 1985-1988

I slutet av åttiotalet startade en rad företag som är minst sagt relevanta idag, på alla fronter.

Naughty Dog:
Keef the Thief (1989)
Kanske borde jag räkna Math Jam (1985) som deras första spel, men det verkar omöjligt att hitta bilder på (och omöjligt trist). Istället väljer jag att lista Keef the Thief, som var det första spelet under namnet Naughty Dog. Efter att ha experimenterat med det flummiga äventyrsspelet Dreamzone släpptes Keef, som var ett parodiskt fantasyrollspelsäventyr.

Ubisoft:
Zombi (1986)
Ja, deras Wii U-spel var en remake av företagets allra första titel, som var ett förstapersonsskräckäventyr till 8-bitarsdatorer. Där ser man.

Bethesda Softworks:
Gridiron! (1986)
Innan de slog igenom med Elder Scrolls-spelen släpptes Bethesda en rad sportspel, inklusive några licensierade spel med Wayne Gretzky och så det här grafiskt simpla fotbollsspelet.
bethesda_gridiron

Atlus:
The Karate Kid (1987)
Det är lite oklart vad som verkligen var deras första spel. I utbudet runt 1987 finns också filmlicensspelet Labyrinth och det första i deras eviga demonrollspelssaga: Megami Tensei. Men den här Ralph Macchio-simulatorn är en minst sagt udda start för företaget som nu är mest kända för Persona och att ge ut coola japanska spel.

Rockstar North:
Menace (1988)
Rockstar North började som DMA Design och gav ut Amiga-spel via Psygnosis. Menace var deras första titel, en ganska intetsägande shooter. Några år senare kom genombrottet med Lemmings, för att inte tala om när de släppte Grand Theft Auto III ytterligare ett årtionde senare.

Lämna ett svar