Utvecklarnas första stapplande steg: 1989-1996

Efter att de japanska utvecklarna hade dykt upp under åttiotalet blev början av nittiotalet istället startskottet för flera legendariska PC-utvecklare.

Maxis:
Sim City (1989)
Will Wright startade sitt företag Maxis för att kunna ge ut Sim City, eftersom ingen annan var intresserad. Så här i efterhand är det fascinerande att ett så klassiskt spel inte höll på att kunna släppas.

Bungie:
Operation Desert Storm (1991)
Bungie var länge extremt trogna Macintosh-utvecklare och detta gällde även deras första spel som Bungie, ett strategiskt spel baserat på den då aktuella gulfkrisen.

Blizzard:
RPM Racing (1991)
Kalifornien-studion Silicon & Synapse började sin bana på SNES och med diverse konverteringar. RPM Racing var deras första spel, en tekniskt avancerad klon av RC Pro Am Racing, som senare skulle följas upp av klassiker som Rock & Roll Racing, Blackthorne och Lost Vikings, samt en rad okända titlar som Warcraft, Starcraft och Diablo.

From Software:
King’s Field (1994)
From började med affärsmjukvara, men började med spel i samband med första Playstation. King’s Field var det första rollspelet till konsolen, men det släpptes aldrig i väst. King’s Field II blev senare släppt som King’s Field i väst och påbörjade en förvirring i samma stil som Final Fantasy och Dynasty Warriors.

Bioware:
Shattered Steel (1996)
Numera är de kända för actionspel som låtsas vara rollspel, men innan de var kända för rollspel som verkligen var rollspel, var de kända för en mastig mech-simulator.

Lämna ett svar