Vad händer med vår DLC i generationsskiftet?

Premiären av Project Cafe om två och en halv vecka (oj så snart det är!) kommer att vara intressant av flera orsaker. Dels blir det förstås spännande att se hur Nintendo har tänkt revolutionera den här gången och det lär ju visas en kopiös mängd nya spel. Om de kommer i närheten av 3DS-premiären så är det ju ren ståpäls bara där. Men det kommer också att bli väldigt intressant och lite oroväckande att se hur, eller om, Nintendo tänker hantera övergången mellan konsolerna vad gäller nerladdningsbart material.

Jag har inte köpt sådär enorma mängder spel till Virtual Console och Wiiware. Dels eftersom priserna blev snäppet för dyra, men främst eftersom det aldrig funnits någon plan för att flytta över spelen till ett annat format eller ens till samma. I nuläget har Nintendo den överlägset (underlägset, kanske snarare) sämsta servicen på den här fronten. Om din Playstation 3 eller Xbox 360 exploderar i ett eldmoln är det bara att köpa en ny konsol, bygga upp huset igen och glatt ladda ner alltihop eftersom det är knutet till ditt konto. Eventuellt kan du få tjafsa lite med att föra över licensen till den nya konsolen men det är inga större problem i alla fall. Om däremot din Wii skulle nå kritisk massa, vilket i och för sig är betydligt mindre sannolikt, är allt du har laddat ner till den borta för alltid. Även om du har sparat över det till ett minneskort som du lyckades rädda ur infernot. Den enda lösningen där är att ringa och gnälla på Nintendo tills de ger dig pengarna/poängen tillbaka så du kan köpa allt igen på din nya konsol, men det är inget du automatiskt har rätt att göra.

Men jag har ändå köpt en del spel. Jag har Super Metroid och Mega Man II, jag har Zelda III och Castlevania: Rondo of Blood. Jag har Bubble Bobble Plus och Castlevania Adventure, och Bit Trip Beat och World of Goo. Är det här spel som kommer att vara låsta till min gamla Wii för all framtid? Om jag skulle vilja spela Super Metroid igen på Cafe, måste jag köpa det igen (för räkna med att Virtual Console kommer att finnas även på Cafe)? Det vore horribelt i så fall. Konsoler håller knappast lika länge som spel numera, och medan mina olika fysiska exemplar av Super Metroid och Mega Man II kan sparkas igång när som helst bara jag drar fram rätt konsol, så räcker det med att Wiin pajar för att alltihop ska försvinna.

Det här gör att det känns ännu mindre motiverat att investera i gamla klassiker, särskilt nu när generationen börjar nå sitt slut. E3 blir avgörande i den frågan. Risken finns att Nintendo fortsätter att köra på Wii-modellen och helt enkelt skiter i några överföringar. De har ju onekligen fog för att vara arroganta, även om succén har naggats i kanten på sistone. De kanske anser att de tjänar mer på att folket springer och köper Super Mario Bros och Legend of Zelda igen för… vad blir det, sjätte gången? Men jag hoppas verkligen att Cafe kommer att kunna ladda över dina Virtual Console-spel och integrera dem i en ny, förhoppningsvis mer Xbox Live-liknande heltäckande onlinetjänst. Att man kan föra över nerladdade DSi-spel till 3DS är åtminstone ett gott tecken.

Jag vet då att jag direkt skulle köpa på mig en trave Virtual Console-spel, inklusive Chrono Trigger som jag är rätt sugen på att äntligen få spela igenom. Om jag vet att det inte bara är en tillfällig kostnad för den här generationen utan att de där 80 kronorna låter mig spela ett SNES-spel för överskådlig framtid så länge Nintendo är i branschen, då börjar det helt plötsligt kännas klokt att bygga upp ett sånt arkiv. Det är lite som DVD-film. Det är inte det optimala formatet men filmerna är så pass billiga nu och jag vet att jag kommer att kunna se dem under en lång tid framöver, så då bygger jag gärna upp en samling ”bara för att ha”. Allt som behövs är en liten uppdatering av Wii-firmware som låter oss generera en engångskod som flyttar våra licenser till Cafe-kontot. Svårare än så borde det inte vara och det hoppas jag alltså att vi får se på E3.

Microsofts och Sonys lösningar är längre bort, men där känns det ändå spontant som att det måste komma överflyttningar. Våra gamertags och PSN-profiler är så hårt kopplade till våra spel, både skivspel och nerladdade, att jag inte riktigt kan se en lösning som inte är bakåtkompatibel. Om du till exempel flyttar din gamertag med 980 achievementpoäng i Halo 3 eller Shadow Complex till Xbox 3 och du sedan är fast med den poängen för alltid tror jag att många skulle bli upprörda. Och tro inte att achievements och troféer kommer att nollställas i nästa generation, absolut inte. Det där är en extremt viktig del av spelarnas onlineidentitet som i sin tur är det som binder kunden vid formatet, och trogna kunder är det absolut viktigaste som finns.

Det som möjligen kan vara ett hinder är emuleringen. Cafe har ett mindre problem där, för oavsett hur lite starkare den är jämfört med Playstation 3 och Xbox 360 kommer den att kunna emulera Wii med lillfingret, och dessutom är de flesta spelen som den behöver köra redan emulerade. Att emulera en emulator är inte alltid optimalt men att skriva ”nya” emulatorer till Cafe borde vara trivialt. Lite värre är det för de andra två formaten. Vi vet ännu inte hur stort klivet kommer att vara till nästa generation men det är tveksamt om det kommer att vara lika stort. Då blir det svårare att kunna köra alla spel, och det är ju faktiskt så att många nerladdningsbara spel är precis lika grafiskt avancerade som skivspel. Så även de två måste i praktiken vara helt bakåtkompatibla för att inte lämna allt tidigare köpt material bakom sig och därmed överge de mest hängivna fansen.

Som sagt, det är upp till bevis för Nintendo nu, och indirekt för hela branschen. För om de mot förmodan skulle sätta på sig solglasögonen och be oss ”deal with it” eller låta Reggie rycka på axlarna och säga ”not my problem”, då finns risken att även Microsoft och Sony bestämmer sig för att vara dumsnåla. Och då kan vi alla känna oss rejält ägda.

Lämna ett svar