Valve är nästan lika frustrerande som Konami

Väntar du på Half-Life 3, som miljoner andra? Det är nog bara att fortsätta vänta, för det kommer inte att hända i första taget. Marc Laidlaw, författaren bakom de första två spelen, har lämnat Valve. Det resulterade förstås i en massa spekulation om seriens fortsatta existens. Vi vet ingenting officiellt, men man brukar kunna dra lite slutsatser om sånt här. När kreativa skapare bakom älskade serier lämnar företaget som äger serien i fråga brukar det bero på att de inte längre behövs, det vill säga att det inte finns någon pågående utveckling. Jämför med när Suikoden-skaparen Yoshitaka Murayama lämnade Konami, eller när Koji Igarashi gjorde samma sak. I den förras fall så fortsatte serien efter Suikoden III, men definitivt med lägre kvalitet (femman blev jättebra, men främst genom att kopiera de första spelen), och för Igarashi så blev han bokstavligen ifråntagen vårdnaden.

Laidlaw är alltså författare, och har egentligen inte jobbat med något annat än Half-Life hos Valve. Han var inte inblandad i Portal, vad jag vet. Vad har han gjort fram till nu? Möjligen tidigt arbete, för jag tvivlar på att absolut inget har gjorts med Half-Life 3. Men om han inte ser någon framtid hos Valve så tyder det på två saker: Half-Life 3 är inte i närheten av att bli klart, och Valve har inget övrigt behov av en författare.

Och varför skulle de? Valves fokus, i den mån de fortfarande utvecklar spel, är helt och hållet på onlinespel. Det behövs inte mycket till handling i DOTA, Team Fortress eller Counter-Strike. Möjligen är Left 4 Dead 3 på väg, det finns det vissa tecken på. Men Valve tjänar enorma pengar på Steam. Man kan nästan säga att Half-Life 2 var en sidoprodukt – ett sätt att lansera Steam. Det är oerhört lönsamt och relativt enkelt, så varför skulle de lägga en massa tid och resurser på ett spel som visserligen skulle åtnjuta en massa goodwill, men också granskas stenhårt mot två av tidernas bästa spel? Om du tyckte att George Lucas grillades över prequel-trilogin så är det en jämtländsk sommar jämfört med hur mycket brinnande raseri Gabe Newell skulle få ta emot om Half-Life 3 inte vore världens bästa spel med oändlig marginal.

Dessutom är Valve ett litet företag med en ovanlig struktur, som är ovilliga att växa. Med cacheskandalen i julas har de visat att de både har för lite resurser för att vara hundraprocentigt effektiva och dessutom inte är särdeles bra på att kommunicera med sina fans.

Resultatet blir en frustration. Valve existerar, Valve tjänar stora pengar, Valve äger Half-Life, alltså kan Valve utveckla Half-Life för stora pengar? Så enkelt är det inte. För att återigen jämföra med Konami, så var det företaget länge det mest lönsamma spelföretaget i Japan. Men de var lönsamma mestadels för att de gjorde annat än spel, och någonstans bestämde man sig för att helt enkelt tjäna mer pengar. Det är ekonomiskt oförsvarbart att lägga tid och pengar på saker som inte är lönsamma, och Valve är ingen välgörenhetsorganisation, lika lite som Konami.

Lämna ett svar