Var är de nya fightingspelen?

En sak slår mig så här efter E3. Vid det här laget har jag nästan tappat hoppet om en ny del i exempelvis Virtua Fighter-serien, eftersom japanska utvecklare generellt har slutat göra spel. Men tittar man på andra genrer är det inga som helst problem att lansera nya franchiser. Overwatch, Destiny, The Division, Watch Dogs, Recore, Days Gone, Titanfall, Horizon, No Man’s Sky. Det är visserligen en relativt snäv genre av första- eller tredjepersonsaction med öppna världar och rollspelsinslag (AAA-receptet nummer ett), men uppenbarligen finns expertis för det mesta.

Men det finns också en stor och växande marknad för påkostade indietitlar och andliga uppföljare. Och varför är det ingen som ger sig på ett nytt fightingspel, och då specifikt i 3D? Med Dead or Alive på solsemester och Tekken nästan larvigt försenat borde det ha funnits en stor marknad att fylla. Jag kan förstå att ingen större utvecklare vill satsa pengar för att slåss om den minimala kakan som delas av Blazblue, Arcana Heart, UNIEL och liknande, och det är också ganska trångt i avdelningen påkostade 2.5D-fighters som Street Fighter, Guilty Gear, Mortal Kombat och Killer Instinct. Men just rena 3D-fighters är fullständigt övergivna. Finns det verkligen ingen marknad att utforska?

Se bara:

Nya 2D-fighters de senaste 10 åren:
Arcana Heart (2006)
Battle Fantasia (2007)
Aquapazza (2011)
Chaos Code (2011)
Skullgirls (2012)
Under Night In-Birth (2012)
Injustice (2013) (om man inte betraktar det som en spinoff från Mortal Kombat)
Blade Arcus (2014)
Dengeki Bunko Fighting Climax (2014)
Nitroplus Blasterz (2015)

Nya 3D-fighters de senaste 10 åren:
Deadliest Warrior: The Game (2010)
Girlfight (2013)

Och bara som jämförelse, nya 3D-fighters I etablerade serier de senaste 10 åren:
Dead or Alive 4 (2006)
Virtua Fighter 5 (2006)
Tekken 6 (2007)
Soul Calibur IV (2008)
Tekken Tag Tournament 2 (2011)
Soul Calibur V (2012)
Dead or Alive 5 (2012)
Tekken 7 (2015)

Visst, många av 2D-spelen faller bort om man inte räknar med licensierade crossovers (jag har inte heller tagit med rena licenser som Sengoku Basara X eller Persona). Men på 3D-sidan är det direkt pinsamt. De fyra stora, i den mån de nu fortfarande existerar, påbörjades allihop före 1996, och det är rätt uppenbart att fyra serier inte räcker för att erbjuda tillräckligt många nya fräscha spel. De senaste spelen utanför de serierna som överhuvudtaget släpptes var, typ, Kakuto Chojin och Kabuki Warriors vid Xbox-premiären (deras kvalitet kan ju dock ha avskräckt alla från att någonsin försöka igen). Vi fick något sista Bloody Roar och några försök med Kengo. Vi snackar tjugo år utan att en varaktig utmanare har kunnat etablera sig. Vad är problemet? Det kan inte heller vara det upplevda faktum att bara japanska utvecklare kan göra bra fighting. Lab Zero visade att man kan göra ett spel med västerländsk estetik men österländsk spelkänsla, och att man inte behöver vara en gigantisk utvecklare heller. Finns det verkligen ingen som kan eller vill göra ett nytt, bra 3D-fightingspel?

virtuafighter5fs_03

Snyggt 2006, klart genomförbart för en indieutvecklare 2016.

2 tankar kring ”Var är de nya fightingspelen?

  1. Leorio

    Med tanke på att Street Fighter X Tekken kom 2012, och Tekken X Street Fighter inte kommit än är det kanske inte så lätt att få ihop ett nytt 3D-fighting-spel.

  2. Erik Malm

    Jo, 23 år av 3D-fighting har renderat *tre* respektabla serier (VF, Tekken och SC, varav två i Namcos regi). Något besynnerligt, detta.

    Som du en gång sade (2003?) så är dålig 3D nästan alltid sämre än dålig 2D (ful/föråldrad 3D saknar IMO definitivt retro/enkelhetscharmen). Jag antar att bra 3D-fighters är svåra/dyra att skapa och att 3D-grafik inte längre räcker för att locka casualspelare (som säkert också avskräcks av movelists på 150-300 attacker, vilket behövs för att ge spelen djup).

    Själv har jag av någon anledning svårt att föreställa mig en 2D-serie som skulle tillföra något de tre stora inte redan gjort. Toshinden och Bloody Roar (de enda övriga exemplen på original-3D-serier vars design jag uppskattat ens det minsta) hade IMO gjort sig betydligt bättre som 2,5-D-titlar (som SFIV/V eller JoJo’s All-Star Battle). Detsamma gäller arenafighters som JoJo: Eyes of Heaven och de nyare Naruto/One Piece-alstren.

    tl; dr: Bara Sega och Namco kan göra bra 3D (hit med nya VF/Tekken/SC!), och ingen annan finner det kostnadseffektivt. Jag är mer förvånad över mängden 2D-spel som släpps och översätts.

Lämna ett svar