Varför är Atlus så jävla jobbiga?

Snart släpps den ordentligt utökade konverteringen av Atlus märkliga pusseläventyr Catherine till Playstation 4 och Playstation Vita. Kärlekstriangeln mellan Vincent, Katherine och Catherine har nu blivit någon sorts kvadrat, när även Qatherine (Rin) ger sig in i leken. Och det hade kanske varit trevligt att återbesöka det här spelet, om det inte vore för att Atlus, ännu en gång, har bestämt sig för att vara så jävla jobbiga. I Persona 5 gick det överhuvudtaget inte att ta några screenshots på Playstation 4. Inbyggd funktionalitet som fungerar automatiskt i 99.999% av alla spel men nej, Atlus ville inte ha det så. Och efter att ha tagit en miljon screenshots i Persona 4 Golden så valde jag helt sonika att skita i spelet.

I Catherine: Full Body så är de bara, om man ska vara riktigt petig, hälften så jobbiga. För det är bara den senare hälften av spelet som inte går att ta screenshots av eller strömma. Men jag undrar fortfarande varför? Det kan inte handla om spoilers, för Catherine är ett sju år gammalt spel. Och den som är professionell strömmare har ändå utrustning för att köra spelet via HDMI ändå. Det enda de här dumheterna är folk som vill ta bilder av ett spel de spelar, medan de spelar det, och eventuellt dela med sig av bilderna för att visa andra.

Om det nu bara vore här som Atlus är sådär småaktiga, men jag minns mycket väl att de saboterade ännu mer med Persona 4 Arena, som släpptes i augusti 2012 i USA men dröjde ända till maj 2013 i Europa, och dessutom var ett av extremt få Playstation 3-spel som var regionskodade så det inte ens gick att importera. Även det var ett sånt där bisarrt ställningstagande som enbart drabbar de engagerade fansen och gör folk förbannade. Det kan påpekas att de också samtidigt gick ut och bad folk att inte visa videor av spelet, så hade de kunnat blockera det så hade de nog gjort det då också.

Atlus är alltså klart värst på det här, men även andra japanska utvecklare har liknande hyss för sig ibland. Sega blockerade det sista kapitlet i Yakuza 0 från att avbildas, och tydligen så går det överhuvudtaget inte att ta bilder eller filma ur Namcos Tales of Berseria. Återigen: varför? Vill de bara vara bakåtsträvande, eller är de uppriktigt rädda att folk hellre ser en sammanfattning på Youtube än att spela spelet själva? För i så fall har jag en rekommendation: sluta göra spel som är roligare att se på än att spela.

catherine_vincent

Det här inlägget postades i Playstation 4, Spel och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar till Varför är Atlus så jävla jobbiga?

  1. Erik Malm skriver:

    För att inte glömma att man inte fick välja språk i storysekvenserna i Persona 4 Ultimax… har aldrig snabbspolat förbi så mycket dialog som i det spelet. (Det berodde visserligen också på att handlingen till hälften bestod av upprepningar från föregångaren och till hälften av ”Sho är emo-edgy”.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meddela mig om nya kommentarer. Du kan också prenumerera utan att kommentera.