Warner Bros lurade folk om Shadow of Mordor

En intressant nyhet dök upp så här i skuggan av CS:GO-skandalen som ”skakar” Youtube. Inte nog med att det finns stora profiler som tjänar stora pengar på att locka folk till att gambla med egentligen värdelösa skins, även till synes välrenommerade företag passar på att utnyttja bristen på integritet på internet i allmänhet och Youtube i synnerhet. Middle-earth: Shadow of Mordor fick massvis med hype innan det släpptes för två år sedan. Det var aldrig min grej och jag förstod inte vad folk såg i det, men nu står det klart att alla inte var uppriktiga. Warner Bros skickade, enligt FTC som är det amerikanska konsumentverket, ut spelet till framstående profiler (inklusive vår egna talang Pewdiepie) och instruerade dem att bara tala gott om spelet, samtidigt som de fick betalt för det. Det är förstås helt i sin ordning i sig (det är ingen som ifrågasätter att Tiger Woods fick betalt för att kränga sportskor, om vi nu ska jämföra Pewdiepie med Tiger Woods), men samtidigt såg de till att gömma undan det faktum att det producerade innehållet var sponsrat. Inget ”detta är en annons” som till och med skrupelfria vitaminförsäljare skriver på sina helsidor i Allers, utan i bästa fall en notis längst ner i beskrivningen som ingen läser. Och där har vi helt plötsligt ett problem, och det har även FTC.

Att ta emot spel för recension är förstås inget problem i mina ögon. Oftast blir det så att jag köper dem själv för att inte känna mig tvingad att recensera dem, men ibland finns det möjlighet att få spel tidigare, som med Dark Souls 3. Det är fortfarande min åsikt och jag får inte betalt för den. På samma sätt är det egentligen inga konstigheter med att exempelvis filmstjärnor dyker upp i talkshows för att prata om sin senaste film. Det finns ett ömsesidigt intresse att skapa uppmärksamhet om något och att locka tittare eller läsare, och båda sidorna gynnas, liksom, förhoppningsvis, tittarna eller läsarna. Kanske tror Youtube-kreatörerna att allt sånt här är självklart och underförstått och att de inte behöver slösa värdefulla sekunder på att vara öppna om vem som betalar för deras åsikter. Eller också är de precis lika listiga som Warner Bros och deras PR-byrå, och insåg att majoriteten av deras tittare varken känner till såna här regler eller bryr sig om dem. Youtube är en ny marknad med nya möjligheter, men det är också bokstavligen vilda västern och laglöshet. Det här är inte den första ”skandalen” och definitivt inte den sista. Förhoppningsvis kommer någon att åka fast ordentligt, så att även blåögda fjortonåringar lär sig att inte lita på vad som helst när deras idoler åker dit. Då kanske vi kan få någon fler än Totalbiscuit och en handfull till som står för integritet i den där röran.

Shadow of Mordor gick förstås vidare till att bli en succé. Det blev årets spel för Gamesradar, Gamespot, Ars Technika, Giant Bomb, IGN och många fler. Och visst, det var säkert många som gillade det. Men man börjar ju undra. Och rätta mig om jag har fel, men det ska man inte behöva göra.

shadowsofmordor

Aaaaaaargh! Jag är långhårig och arg och mina producenter vill att låtsasjournalister på Youtube ska lura en massa tolvåringar att köpa min bullshit!

Lämna ett svar