World of Warcraft för tio år sedan

World of Warcraft släpptes inte förrän 2005 (sent 2004 i USA), men som så många andra Blizzard-spel var det under utveckling väldigt länge. Spelet utannonserades först 2001 och hade redan då ett års arbete bakom sig. Jag råkade snubbla över några av de första bilderna som släpptes (via Gamespot) och det är fascinerande att se hur mycket som har hänt sedan dess… och i vissa fall hur lite.

Den här bilden är särskilt intressant, tack vare att den har ett interface. Platsen är Elwynn, men annars är inte mycket detsamma. Delar av texturerna på hennes rustning användes i det färdiga spelet men den kvinnliga modellen blev helt annorlunda. Hela interfacet var annorlunda med vertikala ikoner och det fanns fyra trinkets. Inte ens platsen hon står på existerar, även om den har vissa likheter med den västra sjön i Elwynn. Det är också lite intressant att notera en massa pilar på kartan – några sådana användes inte förrän i Wrath vad jag kan minnas.

När World of Warcraft först utannonserades var det med tre spelbara raser: människor, tauren och orcher. Under 2002 tillkom dvärgarna och nattalverna. Därefter skulle jag tro att de odöda dök upp, eftersom trollen och gnomerna definitivt var sist ut. Förutom att den här bilden har en tidig Ancient malplacerad i Stranglethorn Vale är det intressant att påpeka namnen. Mellanslag och blandade stora och små bokstäver är inte tillåtna numera men åtminstone i den tidiga betan gick det att stoppa in stora bokstäver mitt i namnen.

Den här karln är på väg upp till Ironforge, ett faktum som borde ha avslöjat dvärgarna i förväg. Men det är ju lätt att säga nu. Förutom aningen mindre detaljerade omgivningar syns också en stor förändring i själva ingången till staden.

Ja, karaktärsmodellerna fick sig en boost innan spelet släpptes, även om det minst sagt är på tiden med ytterligare en uppgradering. Männen såg ordentligt klena ut då och även husen såg ut att vara hämtade ur valfritt Nintendo 64-spel. Men värt att påpeka är att rustningstexturerna fortfarande existerar i spelet, tio år senare, på blandade lågnivåprylar…

…vilket är särskilt tydligt här. Imperial Plate kändes gammal redan första gången jag såg den (2004 någon gång alltså) och det berodde på att den redan då hade tre-fyra år på nacken. Däremot är bakgrunden – en vy från Stranglethorn Vale som jag inte tror kom med i det färdiga spelet – faktiskt helt okej. Ett exempel på hur World of Warcraft lyckades få till en bra atmosfär med jämförelsevis väldigt enkla medel, redan då.

Lämna ett svar