Xbox Ones något förbättrade chanser

Egentligen var det inget oväntat besked att Microsoft nu väljer att dumpa sin dyra och oönskade Kinect från Xbox One-paketet, och därmed får råd att sänka priset med cirka tusenlappen. Men det återstår fortfarande många frågetecken.

Vad händer nu med allt det unika som Xbox One byggde på? Den skulle ge oöverträffad interaktion genom att låta oss styra allt med Kinect. Kinect är nu borta. Den skulle matcha och överträffa Playstation 4 genom att använda molntjänster via den obligatoriska anslutningen. Den är nu borta. Ingen utvecklare kan längre skapa ett spel som bygger på dessa funktioner och räkna med att hela (den Xbox-exklusiva) publiken har förutsättningar att köpa det. Harmonix måste vara fly förbannade som har lagt all sin energi på att pusha Kinect sedan Rock Band. Och om man plockar bort de här sakerna så har man i praktiken en Playstation 4, fast med sämre prestanda, till samma pris.

Även om jag egentligen inte ville ha någon av funktionerna tycker jag att det är synd att de faller bort så här tidigt, för då får vi aldrig se eventuella galna påfund som verkligen hade kunnat utnyttja dem. Det är lite samma sak som riskerar att hända med Morpheus. Även om det är betydligt tryggare att satsa på ett beprövat koncept så är det inte lika spännande.

Den främsta anledningen att hela spelplanen läggs om måste vara den halvdana försäljningen. Visst, Xbox One säljer i teorin bättre än Xbox 360 vid samma tidpunkt, men det var en konsol som startade måttligt eftersom folk fortfarande trodde på Playstation 3. Det stora problemet är att den har sålt flera miljoner sämre än Playstation 4 under de första sex månaderna. Det är illa. Microsoft måste absolut komma på banan igen innan jordskredet sätter igång med färre multiplattformare och därmed ännu mindre intresse.

Ett lägre pris hjälper garanterat till med den biten. Och det är knappast ett sammanträffande att de väljer de här dagarna att formellt utannonsera Halo 5: Guardians, även om det är långt bort ännu. Att försöka fånga någon sorts svårgripbar supercasualpublik som vill använda Xbox One för att diskutera sportsändningar misslyckades. Nu är det tillbaka till gamers som gäller, och hoppas att inte all goodwill är förbrukad.

Det intressanta är att Microsoft äntligen känns ödmjuka. De har varit ohyggligt arroganta sedan 2009 ungefär och det straffar sig alltid. Varenda tillbakasteg från den ursprungliga Xbox One-planen har låtit ”jaja, vi gör väl så, för ni fattar inte vår fantastiska plan”. Nu har de inte råd att göra så om de vill vara en seriös utmanare under den här generationen. Desperation är bra, åtminstone om man gillar överraskningar. Det innebär att Microsoft kommer att ta i med hårdhandskarna på E3. De kan inte köra bara Halo, Gears och Forza ännu en gång.

Ska man vara riktigt hoppfull så kan det innebära att de gör en stor sak av någon riktig gamer-välgörenhet, typ att finansiera ett exklusivt Shenmue 3 eller Half-Life 3 eller Beyond Good & Evil 2 eller någon annan långbänk. Där skulle de i ett svep vinna alla gamers hjärtan. Antingen det eller utannonsera en ny studio åt någon av alla dessa borttappade producenter.

Hur som helst vinner alla på det här. Nintendo verkar fast beslutna att köra sitt race trots att alla andra har gått upp en division. Och Sony mår inte bra av total dominans, det såg vi för åtta år sedan. Få se nu vad Microsofts nästa drag blir!

Lämna ett svar