Yoshimitsus många ansikten

Yoshimitsu har utannonserats för Tekken 7 och den enda överraskningen var väl att det tog så lång tid. I en av de mest traditionsbundna spelserierna (så traditionsbundna att de fortfarande använder animationer och fysik från Tekken 1) är det inte konstigt att se honom. Däremot är det som vanligt konstigt att se honom. Yoshimitsu har aldrig behållit samma utseende i något av alla de spel han varit med i, om man bortser från Tekken Tag Tournament som plockade alla återvändande figurer direkt från trean.

Så låt se: Kabukininja i noh-mask och alvöron, till maskerad robotsamuraj med hatt (fortfarande bäst), till storhövdat alienskelett, till märkligt insektsskelett (komplett med flugvingar), till spejsad akvariefisk, till en McFarlane-relaterad olycka i en kromfabrik, till en levande samurajstaty (rätt cool faktiskt) till … en cyberninja med bläckfisktentakler? Tittar man sedan på hans anfäder i Soul Calibur-serien så hittar vi faktiskt mer tillbakahållna designer, där noh-masker med huggtänder eller skelett är ett återkommande tema.

yoshimitsu

Så ja, det är liksom förväntat vid det här laget, men samtidigt gör det Yoshimitsu till en svår figur att riktigt fästa sig vid. De få tillfällena jag spelar Tekken är han förstås given, och han har en stark typ sjätteplats i Soul Calibur, men ibland önskar jag att Namco kunde lugna ner sig lite. Att bara göra något mer och mer extremt blir lätt lite ofokuserat efter sisådär tio spel. Det som skulle vara allra mest uppseendeväckande nu vore väl om han skulle dyka upp och se helt normal ut. Svarthårig karl i glasögon och kostym: ”Tja, det är jag som är Yoshimitsu i det här spelet. Shiki soku zeku”.

En tanke kring ”Yoshimitsus många ansikten

  1. Erik Malm

    Har aldrig tänkt på att T4-Yoshimitsus hjälm ser ut som huvudet på en hornskalbagge (som på japanska heter ”kabutomushi” efter just den hjälmliknande huvudformen).

    Jag gillar hans alternativa kostym i Tekken 6 BR (där han bär ett hjul på huvudet/ryggen).

Lämna ett svar