SNK rullar på

Det går bra för SNK. Efter den senaste tidens lyckade satsningar på både King of Fighters XIV och en rad olika mobilspel går man med vinst och är nu på väg att introduceras på den koreanska börsen. Med de tillgångarna tänker man investera i varumärken från andra japanska utvecklare för att bredda sin egna portfölj. Nu kan man väl tycka att de fortfarande har mycket kvar av sina egna titlar att utveckla vidare, men det tyder åtminstone på att det finns utrymme för parallell utveckling.

Får vi önska oss något? Sunsoft har Blaster Master, Galaxy Fight, Waku Waku 7, Ufouria, Journey to Silius och Mr Gimmick – visserligen en massa fightingspel som krockar med SNK:s egna, men också många kultförklarade plattformsspel. Cave skulle kunna ge dem superklassiska shoot’em ups, men Cave har ju praktiskt taget lagts ner och det var uppenbarligen inte tillräckligt lönsamt för dem själva. Treasure har förstås Ikaruga, Radiant Silvergun, Bangai-O och Sin and Punishment, är snäppet mer kommersiella än Cave och är också i stort behov av en revival. Irem säljer förmodligen sina spel billigt då de bara jobbar med pachinko numera, men de har egentligen bara Kung-Fu Master, R-Type och Zettai Zetsumei Toshi att komma med.

Det är i alla fall några som skulle kunna tillföra något till SNK:s egna stall utan att vara tokdyra. Fast det jag främst inser är hur många japanska utvecklare som fallit bort. Att SNK överhuvudtaget fortfarande existerar får ses som en sensation i sig.

Lämna ett svar