Evercade: Xeno Crisis och Tanglewood

En av de tidiga utgåvorna till Evercade såg lovande ut och jag började vara lite orolig för att spel skulle sluta tillverkas (vilket hände en samling som jag var halvsugen på och som nu kostar det femdubbla). Så jag köpte den här kassetten med två indietitlar.

Xeno Crisis är mer eller mindre en blandning av Smash TV och spel som Chaos Engine och Alien Breed. Handlingen är minimal men bjuder i alla fall på lite tjusig artwork. Utomjordingar måste sprängas och bara två space marines kan sköta det. Spelet använder den digitala Evercade-handkontrollen för att erbjuda en variant på dualstick-shooters som fungerar hyfsat, men det blir ofta besvärligt när fienderna inte placerar sig precis i någon av de åtta riktningarna. Det här är också ett klassiskt svårt spel och när dina continues är slut hamnar du obönhörligen i början av spelet igen. Jag köpte det främst som tvåspelarupplevelse och det kommer säkert att vara kul på så sätt, men inte särskilt minnesvärt. 2/5

Tanglewood är det andra spelet, som doftar 16-bitarsplattformare lång väg. Det har en ganska charmig, minimalistisk känsla, men det är aningen för fladdrigt för att vara riktigt klockrent. Det påminner nog närmast om Virgins Disney-spel, främst The Lion King, där precisionen har fått stå tillbaka för trevliga animationer. Den söta lilla räven som är huvudperson har inga direkta offensiva förmågor men kan däremot lösa lite pussel som låser upp tillfälliga specialförmågor som att kunna glidflyga. Jag upplever dock att det känns lite opolerat, och ljudet är väldigt bristfälligt. 2/5

Tyvärr var båda spelen i den här utgåvan rätt menlösa, och inget av dem kändes i närheten av lika fräscht som Full Void. Så du kan nog ganska tryggt hoppa över dem.