Generationer av grafik

Det slog mig när jag plockade bilder från de äldre Soul Calibur-spelen, hur jag en gång i tiden tyckte att spel som Soul Blade var makalöst snygga. En gång i tiden kändes Gran Turismo som fotorealistiskt. Ja, en gång i tiden kändes Track & Field II till NES som fotorealistiskt, vilket om något visar att förväntningar höjs hela tiden, eller att glasögontekniken var urusel på åttiotalet.

Hur som helst så började jag fundera på hur nästa generations spel kommer att se ut. Några riktiga titlar har vi förstås inte fått se än utan bara enstaka grafikdemos från motorer under utveckling. Det verkar också sannolikt att nästa generation inte blir ett gigantiskt kliv uppåt. Det jag förväntar mig är i första hand bättre animationer och bättre fysik, eftersom sånt generellt är lättare att göra än hela världar med proportionellt snyggare modellering. Till exempel väntar jag mig äntligen realistiska klädanimationer och bättre hår, och spel av Dynasty Warriors-typen kommer att kunna ha arméer av figurer i samma klass som huvudpersonerna nu.

Men oavsett vilket kan vi nog räkna med en viss gradskillnad. Som en utgångspunkt har jag satt ihop smakprov från några grafiskt kompetenta utvecklare från de senaste tre generationerna. Vad kan vi förvänta oss utifrån det här?

Final Fantasy IX (2001), Final Fantasy XII (2007), Final Fantasy XIII-2 (2012), Metal Gear Solid (1998), Metal Gear Solid 3 (2004), Metal Gear Solid 4 (2008), Crash Bandicoot 3 (1998), Jak 3 (2004), Uncharted 3 (2011), Tekken 3 (1998), Tekken 5 (2005), Tekken 6 (2009)

Lämna ett svar