300 toppspel #71: Metal Slug

metalslugMetal Slug
Format Neo-Geo
Utvecklare Nazca
År 1996

Idag är Neo-Geo mer eller mindre synonymt med fightingspel och Metal Slug, men faktum är att det här banbrytande spelet varken släpptes särskilt tidigt i konsolens historia eller ens utvecklades av SNK själva. Det var Nazca, ett litet team av avhoppare från Irem, som skapade det överanimerade och brutalkomiska spelet och sedan blev uppköpta av SNK. I Metal Slug fick vi följa de två elitsoldaterna Marco och Tarma som sköt och sprängde sig fram genom horder av soldater och gigantiska mekaniska konstruktioner. Det som gjorde Metal Slug så unikt var den oerhörda detaljrikedomen som pressade hårdvaran till max och bjöd på en spritefest av sällan skådat slag. Dessutom var det förstås enormt svårt och tuggade i sig veckopengar på löpande band.

Sedan det första spelet har serien fått en rad uppföljare som, mer eller mindre, är praktiskt taget samma spel med nya banor. De senare har tappat i kvalitet men de första tre spelen (plus X) är allihop sensationella. Numera går det att få arkadperfekta versioner för en struntsumma men länge var det enda alternativet Neo-Geo AES-kassetten som ledigt kan kosta över 15000 kronor. Så mycket är det knappast värt… men Metal Slug har åldrats med största värdighet och är fortfarande en höjdare.

Lämna ett svar