Beyond är läskigt snyggt

Jag har spelat ett par timmar in i Beyond: Two Souls nu, och likheterna med Heavy Rain är slående. Mycket känns igen, mycket är strömlinjeformat, men möjligheten att styra Aiden fritt skapar en hel del frihet. Visserligen är det knappast nytt. Jag spelade inte Geist men precis samma idé fanns där, och Eledees till Wii hade liknande upplägg. Men det är snyggt gjort så in i helsike.

Beyond är också ytterligare en generation bortom Heavy Rain när det gäller grafiken. Det varierar mycket beroende på ljussättning, hur detaljerade omgivningarna råkar vara och hur pass ren och prydlig Jodie är. Som vanligt blir det direkt mer realistiskt med lite blod, svett och tårar.

Jag vet att det är vanskligt att utnämna något till fotorealistiskt. Track & Field II var fotorealistiskt en gång i tiden, liksom Gran Turismo, Metal Gear Solid 2 och för den delen Heavy Rain. Om ett par år, eller förmodligen ganska snart in i nästa generation kommer Beyond att kännas väldigt stelt och plastigt. Men just nu är det få spel, med möjligt undantag för PC-dräpare i stil med Crysis 3, som är lika detaljerade som Beyond.

beyond_01

En dag kommer det här att se simpelt ut. Jag längtar.

Lämna ett svar