Capcom mot SNK – en ojämn match?

Jag är förvisso less på tendensen att dräpa allt som inte omedelbart uppfyller alla förväntningar och lite till, men man kan inte hävda att Capcom har skött Street Fighter V särskilt snyggt. Spelet fungerar nätt och jämnt, med undantag för småsaker som statistik och själva DLC-shoppen, men det märks tydligt att det inte finns någon bra plan. Man lägger bokstavligen rälsen medan tåget åker på i full fart. Vi fick Alex efter en månad, och Guile efter två. Nu är Ibuki ”försenad” till juni, då även ”story mode” ska släppas, och hånskratten ekar högre än någonsin. Samtidigt går Capcom Japan ut offentligt och skäller på Capcom USA som tydligen lovat för mycket. Det är illa. Man kan ha en seg utveckling, man kan komma med ursäkter, men man måste uppvisa en enad front.

Under tiden visar SNK nästan veckovis upp nya trailers där det bara dråsar in nya figurer, och det är inte så konstigt eftersom det färdiga spelet, i augusti om allt går enligt planerna, kommer att ha 50 karaktärer med möjligen några fler för nerladdning. Alltså, jag är inte blind. Street Fighter V är förbaskat mycket snyggare än King of Fighters XIV, det ser vem som helst och det är löjligt att gnälla på. Men Capcom räknas ändå, trots allt, som en stor utvecklare med enorm expertis inom grafik, så det förväntas liksom. Men grafik är inte allt i ett fightingspel, långt ifrån. Speldesign, polering och balans är allra viktigast. Inte för att Street Fighter V är dåligt på den punkten, långt ifrån. Men det är ändå ett faktum att Capcom kommer att, i bästa fall, ha tjugo figurer spelbara i augusti. SNK kommer att ha femtio.

Det är liksom omvända världen. Capcom känns rangliga, som att det inte ens är säkert att spelet någonsin blir färdigt, och det uttrycks frågetecken kring kommande ”säsonger”. Samtidigt öser SNK på med smarta, charmiga trailers, och det antyds att man är på väg tillbaka med stormsteg och ska börja göra en himla massa spännande spel (allt från SNK som inte är mobilspel eller pachinko är ju per definition spännande).

Kanske är det en vacker dag Capcom som vill göra ett Capcom vs SNK 3 som ett sista desperat drag för att återfå någon relevans och undvika konkurs?

2 tankar kring ”Capcom mot SNK – en ojämn match?

  1. Mikael Inläggsförfattare

    Jag vet inte om det är dyrare eller billigare att använda Dimps, men det är nog en fråga om att man har tappat kompetensen inom företaget. Vilket är sorgligt i sig. Vissa går ju bokstavligen till SNK.

  2. Erik Malm

    Någon sade att Capcom inte hade ”råd” att själva utveckla SFV, och att ett annat företag (Dimps?) därför fick göra ”grovjobbet”. Om det stämmer (i högre grad än i fallet SFIV) så kan man nog fastslå att ArcSys nu är ledande inom genren, då de har två högkvalitativa och relativt mainstreampopulära fightingserier igång samtidigt.

    SFV känns som ett inverterat SFIV – lite FÖR hög skada/stun överlag, lite FÖR få hard knockdowns, lite FÖR mycket high risk/high reward-spel.

    KOF XIV har högre single-hit damage än XIII, vilket är positivt. Jag hoppas emellertid på mer damage scaling i längre combos (gratis Super Cancels? Max Mode cancels för en enda mätare? Gah!). En glad överraskning var att SNK efter nästan ett decennium äntligen hörsammat min publika begäran om att ge Clark Big Ben Edge:

    https://www.youtube.com/watch?v=dUKPBNbzPd4
    https://www.youtube.com/watch?v=_zm3JOVQ0QA

Lämna ett svar