Första intrycken av Cosmic Star Heroine

Det här spelet har varit på gång så länge att man nästan skulle kunna tro att det var samtida med spel som Suikoden och Phantasy Star. Men riktigt så gammalt är det inte. Däremot är det ett extremt tidstypiskt rollspel. Vi snackar lågupplöst pixelgrafik, dragbaserade strider, långa textdialoger och förstås ett genomtänkt stridssystem. Just striderna är hittills den stora behållningen med spelet. De är extremt fartfyllda och taktiskt varierade. Man har hela tiden upp till åtta förmågor att använda, men var och en kan oftast bara användas en gång innan man måste ladda om (vilket kostar ett drag). Man har också tillgång till föremål som alla karaktärerna kan komma åt, och specialförmågor för var och en, som allihop kan användas en gång per strid. Det innebär att man ofta kan vräka iväg sina fetaste förmågor och vinna en lätt strid, medan man måste vara mer försiktig i längre strider.

Cosmic Star Heroine är, som namnet antyder, ett science-fiction-rollspel som mest tar inspiration från Phantasy Star, men stridssystemet påminner mer om Chrono Trigger och den stora mängden spelbara figurer har drag av Suikoden. Jag är inte superförtjust i karaktärsporträtten som känns aningen taffliga, men det finns redan ett gäng intressanta personligheter att ta med i gruppen. Det växlas rätt ofta men alldeles nyligen fick jag börja bestämma vilka jag vill ha med, och då även börja planera rollfördelningen lite bättre.

Jag har fortfarande långt kvar att utforska, men det här känns som en potentiell höjdare. Det fick dock en lite skakig start och den första versionen som släpptes på Playstation Store var packad med buggar, men efter 1.02 ska det rulla på bättre och det verkar stabilt än så länge.

cosmicstarheroine01
Cosmic Star Heroine renderas i 480×270 pixlar som kan skalas upp exakt till 1080p utan förvridna proportioner.

Lämna ett svar