Hypad för Dragon’s Dogma 2

Det har verkligen varit en sanslös tid för fantasy-fans. Elden Ring är visserligen två år gammalt nu men får snart sin expansion. Baldur’s Gate 3 utklassade allt annat. I VR har jag pysslat med det visserligen extremt mycket mer begränsade Legendary Tales, som i bästa fall kan jämföra med sig King’s Field, men ändå. Och snart kommer Dragon’s Dogma 2. Jag älskade originalet både trots och tack vare dess egenheter, och det här ser ut att bli bättre på samtliga punkter.

Nu har Capcom släppt en fristående karaktärseditor, vilket är väldigt välkommet. Att bygga sin karaktär tar väldigt lång tid eftersom det finns sanslöst många grejer att peta i. Sen behöver man förstås göra två karaktärer, eftersom man behöver både sin Arisen och en medhjälpare. Jag gillar verkligen, precis som i originalet, att längd och vikt framgår i editorn. En av de knepigaste sakerna med hyfsat fria karaktärseditorer är att det är väldigt svårt att se hur ens karaktär ser ut jämfört med resten av världen, och det är väldigt användbart att se längden. Street Fighter 6 använde en kartongbild av Luke som jämförelse och det säger väldigt lite, även om det var en kul idé.

Jag hade först tänkt göra Shaana (igen), men jag tror det passar bättre med en något mer social karaktär här. Shaana har också haft fullt upp i både Elden Ring och Baldur’s Gate på sistone. Så istället blir det nog Maenel som är en ganska traditionell svärdskrigare, och hennes medhjälpare Pialla som kommer att fokusera på helande magi.