Microsoft kan inte räkna

Alltså, nu får de snart ta och ge sig. Det här är värre än Sonys värsta PR-blundrar, när Playstation 2 sades kunna rendera The Matrix, eller när Playstation 3 skulle bota cancer (den bidrog dock en aning genom att stödja Folding@Home under några år). Nu har Microsoft hävdat att molnet bidrar med oändlig datorkraft.

Det är konstruktionschefen Jeff Henshaw som säger det, och då måste jag fråga Jeff om han har någon som helst koll på begreppet oändlig. Låt oss roa oss med att anta att Microsoft har rätt i sitt skryt. En oändlig datorkraft kräver antingen en oändlig mängd servrar eller att de omnämnda 300.000 servrarna har oändlig kraft i sig. Då skulle det förstås räcka med bara en server och Microsoft vore korkade att bygga 300.000. Men låt gå för det. Oavsett kräver de här servrarna oändligt mycket ström, eftersom beräkningar inte kan göras utan energiförbrukning och oavsett hur effektiva de är, så kommer en oändlig kapacitet att förbruka oändligt mycket energi. Dessutom oändligt snabbt. Där kan vi tala om miljökatastrof.

Fast innan vi utsätts för en slutgiltig brownout har vi annat att oroa oss för. De här oändliga servrarna har en oändlig massa, som ögonblickligen kommer att dra allt annat till sig mer eller mindre oändligt snabbt. Världen, solsystemet och förmodligen hela universum som vi känner till det kommer att gå under, på grund av Microsoft. Det var förstås väntat, men inte så här.

Om vi genom någon sorts under inte kollapsar av vikten eller förintas av värmestrålningen från de här oändligt kraftfulla servrarna har vi dock ett annat problem. Vem ska sköta dem? Det kommer att krävas oändligt många tekniker för att hålla dem igång. Lyckligtvis räcker det med att anställa apor, för med oändligt många apor behöver ingen av dem lyckas särskilt väl. De kan på samma gång producera Shakespeares samlade verk, ett oändligt antal gånger, eftersom de har oändligt med tid på sig. Se så kul det blir när man börjar snacka om oändligheten.

Om man däremot ser skitsnacket för vad det är (skitsnack) och börjar kolla på de faktiska siffrorna. Det ryktas om att Xbox One bara skulle kunna prestera 1 teraflop i beräkningar medan Playstation 4 skulle klara 1.84 teraflop, men enligt Microsoft skulle alltså molnet uppväga den bristen. Låt oss vara generösa och anta att Microsoft kommer att sälja 75 miljoner även denna generation (något tidiga förbokningar knappast tyder på). Låt oss också anta att servrarna är fördelade så att kapaciteten används jämnt fördelat. Nu tror jag inte att en server i Europa kommer att kunna göra någon större skillnad för en spelare i USA då européerna har gått och lagt sig, så vi borde kunna räkna med att hälften av servrarna är tillgängliga för en given tidszon (även om det är optimistiskt med den typ av lågfördröjningsanslutningar som anses).

Rekordet på antalet samtidiga spelare ligger på cirka 2-3 miljoner spelare, men det är bara hälften av 360-spelarna som använder Live. På Xbox One måste alla göra det, så siffran borde fördubblas om försäljningen förblir densamma. Låt säga fem miljoner peakspelare då, som vid ett givet tillfälle kan utnyttja 150.000 servrar. Varje spelare har då tillgång till 150.000 / 5.000.000 = 3 procent av en servers datorkraft, under optimala omständigheter. Våra servrar skulle då, var och en, behöva pressa ur sig 28 teraflop för att tillgodose det behovet. Det låter inte orimligt – världens snabbaste dator Tianhe-2 kör cirka 34.000 teraflops på ”egen” hand. Men kineserna lär knappast släppa den ifrån sig, och det blir fortfarande ganska många sådana. Låt oss istället utgå från att Microsoft kopierar den snabbaste amerikanska datorn, Titan. Den klarar bara 18.000 teraflops. Våra fem miljoner spelare behöver 5.000.000 * 0.84 = 4.200.000 teraflop eller 233 Titan-system, och gärna då i två uppsättningar för att hyfsat täcka upp världen. 466 Titan skulle kosta 97 miljoner dollar * 466 st = 45,2 miljarder dollar. Eller, återigen beräknat på de där 75 miljoner betalande spelarna, 600 dollar per person.

Så, jag är skeptisk. Skeptisk till hela molngrejen. Den kommer att vara strålande för sånt som molngrejer är strålande för – att lagra data och att samordna onlinespel. Och låt oss inte glömma att de här stackars servrarna ska sköta sånt också, utöver den förväntade spelprestandan. Därför tycker jag att Microsoft-folket borde tänka till lite innan de häver ur sig såna här vansinnigheter.

Och med tanke på att jag inte har varit på en mattelektion sedan 1999 hoppas jag att jag har räknat rätt. Om inte, så borde även kraven på mig vara aningen lägre än på någon med samma lön och jobb som Jeff Henshaw.

Lämna ett svar