Mitt nya liv som munk

Nu när Diablo III har lockat bort de värsta horderna av betatestare från Pandaria tyckte jag att det var dags att fortsätta med mitt testande av munkklassen. Dessutom var uppdragen i spelets början fixade så att det faktiskt gick att ta sig förbi nivå 3 med en nattalv. Så jag påbörjade Silvers nya karriär som munk.

Det slog mig, när jag kutade längs vägen mot Dolanaar, att det är över åtta år sedan jag först besökte Teldrassil. Åtta långa år, och ändå är inte mycket förändrat. Visst, det blev lite mer strömlinjeformat och snabbare sedan Cataclysm, men trots mina nya munkförmågor är det inte särskilt stor skillnad. Munken fungerar lite som en blandning av krigare och rogue, med både en Energy-mätare som hela tiden återställs men också Chi-poäng som kan användas för starkare förmågor. På låg nivå bygger man upp Chi för att använda en, två eller tre poäng på allt starkare förmågor. Fists of Fury är en mycket effektiv AoE-teknik som har ihjäl de flesta fienderna. Den enda udda tekniken är Roll, som helt enkelt låter mig göra en eller två rullningar för att snabbt komma iväg eller mot en fienden.

Efter att jag hade kommit till Darkshore insåg jag att jag inte ville levla hela vägen till 85, särskilt inte om jag ska göra det igen när spelet släpps. Så istället skapade jag en ny version av Silver på nivå 85 och loggade in. Och möttes av ett ton av förmågor. Det kommer att ta ett tag att lära sig vilka som är användbara, men det kommer kanske naturligt när man lär sig dem allt eftersom. Särskilt kul är det att det är så uppenbara fightingreferenser. Utöver de enklare teknikerna man får tidigt har en 85-munk även en Hadoken för att dra till sig fiender, en Raiden-inspirerad blixtattack för att knuffa iväg dem, en Flash Kick, en Tatsumaki Senpuu Kyaku och en väldigt praktisk drakspark som gör att man flyger framåt 20 meter eller tills man väljer att landa. Utöver de mer direkta teknikerna finns också en rad buffar att använda på sig själv, och lotusblommeminor man kan lägga ut för att locka in fienden på. Det går också att skapa helande klot för sig själv eller andra, och även sätta sig i en meditation där man är praktiskt taget osårbar. Och det är bara i DPS-trädet.

Nu har alla de här teknikerna också fått riktiga animationer, och det går att börja se hur rolig munken kommer att vara på slagfältet jämfört med mer traditionella närstridskrigare. Däremot så lider de fortfarande av de gamla spelarmodellerna, och det var svårt att hitta någon stillbild som inte ser rätt bedrövlig ut av den anledningen. Till en början, om du inte specifikt vill ha en munk av en annan ras, kommer pandorna att vara överlägsna i den kategorin.

Hur som helst känns det riktigt roligt att vara munk, och det blir nog så att jag kommer att spela upp Silver parallellt med att utforska de nya områdena med min paladin. Lite sorgligt blir det att överge krigar-Silver efter alla dessa år, men jag inser nu att hon skulle ha varit en munk från början, om den bara hade funnits.

Lämna ett svar