Nyheter i Ultra Street Fighter IV

Capcom har avslöjat lite mer om den kommande uppdateringen av Street Fighter IV. Först och främst är det fortfarande bara tänkt som PS3/360/PC/arkad vilket jag tycker är korkat. Ono säger att Capcom (eller mer specifikt hans team) inte har resurser att göra en next-gen-version. Vi får hoppas att det bara gäller just nu, för annars är det riktigt illa ställt.

Hur som helst, utöver de fem nya figurerna (Rolento, Hugo, Poison och Elena plus en ännu okänd) kommer även spelsystemet att förändras rejält med två nya alternativ: red focus och dubbla Ultras.

Red Focus innebär en ny variant av fokusattacken som kostar mätare men i gengäld låter oss absorbera fler träffar. Det kan vara en mycket användbar defensiv förmåga i trängda lägen, men jag förutsätter att man fortfarande tar skada. Som exempel visades att det går att fokusblockera hela Shinkuu Hadoken.

En potentiellt svårbalanserad funktion är att man numera kan välja att använda båda sina ultraattacker istället för bara en. Istället gör båda mindre skada. Men i vissa fall blir det nästan läskigt flexibelt. Hakan med Ultra 2 stänger helt ner hoppfunktionen, men nu kan man inte känna sig säker när man närmar sig på marken heller, Zangief och T.Hawk får båda möjlighet att använda både sina grepp och sina luftkast, Dhalsim kan välja mellan både Yoga Catastrophe och Yoga Shangri-La utifrån läget och Gen kommer att bli riktigt läskig med fyra ultras.

Capcom är fascinerande. Utan att egentligen skapa något nytt öppnar de massvis av nya situationer och möjligheter, och det här är en nästan lika stor förändring som när vi fick tio nya figurer och alternativa ultras i Super. Med det här kommer Ultra Street Fighter IV att hålla ett bra tag till och ge Capcom tid att leta i lite fler soffor efter borttappade mynt för att finansiera del fem. Men alltså… jag hade gärna kunnat spela det i 1080p på Playstation 4…

En tanke kring ”Nyheter i Ultra Street Fighter IV

  1. Erik Malm

    ”Gen kommer att bli riktigt läskig med fyra ultras”

    Nja. Ryuukoha (KKK-style anti-air throw) och Teiga (KKK-style dive kick combo) har viss ”utility”, men jag vet inte om de kompenserar för sänkt skada.

    Förhoppningsvis kostar Red Focus *minst* två mätare att använda – IV handlar redan för mycket om Focus-crumple-Ultra (åtminstone då man möter Fei Long).

Lämna ett svar